Novinky

Petra Rjabinin

Pre svoj perfekcionizmus potrebuje dostatok času a priestoru na hľadanie dokonalosti

Dátum: 16.05.2022

Autor: Martin Brix

Petra sa venuje fotografii od svojich trinástich rokov a to vďaka jej otcovi, ktorý viedol a bratovi, ktorý navštevoval fotokrúžok. Už vtedy ju fotografia úplne pohltila. Väčšinu svojho voľného času trávila fotením, po nociach vyvolávaním filmov a zväčšovaním fotiek. Na fotokrúžku stretla trnavského fotografa Blažeja Vitteka, ktorý Petre povedal, že má talent a že by fotografiu mala ísť študovať. Následne ju dlhodobo a úspešne pripravoval na prijímacie skúšky. Fotka Petru neopúšťala ani v dospievaní. Študovala na Škole úžitkového výtvarníctva v Bratislave a následne v Ateliéri reklamnej fotografie v Zlíne na Univerzite Tomáša Baťu, odkiaľ si na pol roka odskočila na študijnú stáž na École supérieure d’art et de design do francúzskeho Orléans.

Potom prišlo manželstvo, s ním dve deti a boli momenty, kedy si Petra myslela, že sa jej fotografia úplne vzďaľuje. Ani počas materskej však neprestala fotiť a ako deti rástli, postupne sa vracala do práce ku menším projektom s kamarátmi, tie sa menili na stále väčšie a väčšie, až sa začala zamýšľať, čo ďalej. Od školy mala predstavu, že by raz chcela mať vlastné fotoštúdio. Náhodou našla útulný priestor v centre Bratislavy a oslovila kamarátku – tiež fotografku, či by do toho neišli spolu. A tak vzniklo štúdio Good Studio, kde sa Petra primárne venuje reklamnej fotografii a fotografovaniu produktov.

Rada fotí také produkty, ktoré sú jej blízke, dôležité, kvalitné a čo najviac korešpondujúci s jej vkusom a hodnotami. Produkty, pri ktorých ju baví vytvárať moodboard, sketche, vymýšľať scény ale aj to, v akom svetle budú vyzerať najlepšie napríklad na eshope. Má rada, keď môže nadšene uvažovať, aká farba pozadia alebo lokácia sa k nemu hodí pri moodových fotkách najviac a ako by najlepšie mohol vyznieť na Instagrame pri pomeroch 9:16 alebo 4:5. Tento obraz vie zároveň aj rozpohybovať, urobiť z neho .gif, cinemagraf a ak treba, tak aj video s gimballom. Chcem robiť prácu, z ktorej mám radosť nielen Petra sama, ale aj jej klienti.

Navyše Petra s radosťou občas niekomu odfotí aj portrét. Skôr, než sa k človeku priblíži s fotoaparátom, tak sa k nemu potrebuje priblížiť najprv aj ľudsky. Petrinou motiváciou je to, aby sa človek, ktorého fotografuje, sám sebe naozaj páči, bol so sebou stotožnený a cítil sa pekne aj keď si tú fotografiu dá napríklad na LinkedIn, Tinder alebo keď ju o 30 rokov ukáže svojim vnúčatám. Zároveň sa snaží o to, aby bol celý proces príjemný pre obe strany.

Má obdobia, kedy ju to viac ťahá ku videu, takže si postupne vytvorila zázemie aj na kratšie propagačné videá/content pre social media. Petra je držiteľkou certifikátu Seeing Through Photographs (The Museum of Modern Art, 2017). Petra s ďalšími štyrmi umelkyňami spolupracuje na projekte Sense of Wonder. Ide o kurátorskú online výstavu, ktorá je v neustálom napredovaní založená na princípe akcie-reakcia. Život v rôznych krajinách dáva príležitosť vymieňať si vizuálne myšlienky pomocou pohyblivých a statických obrázkov ako prostriedkov vzájomnej komunikácie.

Pre Petru je dôležitá ranná prechádzka do práce, počas ktorej si často uvedomuje, aké je to vysoké privilégium, že môže robiť niečo, čo ju tak baví a čo ju napĺňa. Vníma totiž, že nie u každého človeka je to samozrejmosťou. Má však aj pracovné highlighty, napríklad keď si ju vybrali v tendri vo Viedni na dlhodobejšiu spoluprácu pre globálnu značku Julius Meinl. Práve táto spolupráca jej dala mnoho a profesne ju posunula. Do Petrinho portfólia klientov patria aj Curaprox, Visegrad Fund, Slovenská národná galéria, Museum of Applied Arts in Vienna, VISTO Images, Folk publishing, Slovenské centrum dizajnu, Pohoda festival, Pressink, Hungry Studio, Crafting Plastics, Vinárstvo Bažalík, Subdigital, Cila, Minty, Plamienok, Mylo, Yoora Studio, Puojd, Novela, LOM label, Packpoint, Nebo Pieklo, Navon Clothing, Ushyté a mnohí ďalší.

Petra hľadá balans medzi komerčnou fotografiou a jej voľnou tvorbou. Komerčnú fotografiu tak vyvažuje projektom Listening Trees. Prostredníctvom fotografií sa snaží znázorniť ľudské zásahy do prírody. Vplyv ľudskej prítomnosti je často vedomý a má rôzne dopady na životné prostredie. Sú chvíle, kedy tieto zásahy zostanú nepovšimnuté, avšak majú osobitnú vizuálnu hodnotu (či už sú tieto zásahy negatívne alebo pozitívne). Petrina séria fotografií je dlhodobým pozorovaním týchto situácií. Na ich vyjadrenie zdokumentovala niekedy zinscenované, inokedy nezinscenované zásahy v tomto prostredí. Listening Trees je Petrin záverečný projekt z Ateliéru reklamnej fotografie Univerzity Tomáša Baťu v Českom Zlíne.



Galéria