Novinky
Od interéru kultúrnych domov až po najuniverzálnejší kus nábytku s jedinečným dizajnom
Dátum: 20.10.2024
Autor: Martin Brix
Na Patrikovo profilovanie a formovanie mal veľký vplyv jeho otec, stolár, ktorý vo vlastnej dielni v Kežmarku vyrábal nábytok. Tam Patrik už ako malý pravidelne chodieval a vypomáhal, s čím sa dalo. Spočiatku to boli len pomocné práce, neskôr, ako desaťročný však už ručne nakreslil kuchyňu a následne chodieval aj na montáž. Patrik sa rád vracia k tomu obdobiu, pretože u otca odpozoroval fyzickú prácu s masívnym drevom, čo dodnes považuje za veľmi prínosné v jeho práci. Celý proces vie odvnímať nielen z pozície dizajnéra, ale z pohľadu výrobcu. „Jedno je, čo papier „znesie“, ale druhé, ako to vyrobiť a skonštruovať,“ dodáva Patrik.
Skúsenosti z detstva nasmerovali Patrika na stredoškolské štúdium – odbor konštrukcia a tvorba nábytku v interiéri na Strednú priemyselnú školu drevársku v Spišskej Novej Vsi. Vysokoškolské vzdelanie ukončil magisterským titulom na odbore dizajn na Katedre dizajnu Fakulty umení TU v Košiciach.
V poslednom ročníku na vysokej škole bol Patrik jedným zo zakladateľov KEKS Design/creative lab. Kreatívne laboratórium KEKS bola skupina mladých dizajnérov založená v roku 2010 v Košiciach. Jej pätnástich členov spájalo jednotné tvorivé zázemie nadobudnuté na Katedre dizajnu Fakulty umení TU. Skupina vznikla s ambíciou zaplniť prázdny priestor v oblasti kultúrno-sociálnych aktivít v Košiciach s orientáciou na dizajn, aby tak vyplnili chýbajúcu medzeru v rámci dlhodobejšie pripravovanej udalosti. V roku 2013 sa totiž Košice stali Európskym hlavným mestom kultúry a jeden z hlavných cieľov skupiny Keks design bolo, aby v ňom mal dizajn svoje pevné zastúpenie. KE je skratka pre Košice a KS – Košice vidiek, tým bola obsiahnutá lokalita pôsobenia tejto spoločnosti dizajnérov. Jeho členovia sa zaoberali produktovým, priemyselným, interiérovým a grafickým dizajnom a obohacujú ho tiež presahom do iných kreatívnych foriem, vrátane projektov vzdelávacieho charakteru a propagácie dizajnu. Práce mnohých členov Keks Designu sa pravidelne objavujú na výstavách, prehliadkach a podujatiach dizajnu na Slovensku a v zahraničí. Viacerí z nich boli ocenení v slovenských aj medzinárodných dizajnérskych súťažiach.
Patrik v tomto združení vytvoril jednu z jeho prvotín, ktorá sa stala súčasťou výstavy v priestoroch bratislavského Dizajn štúdia ÚĽUV. Produkt ORTO bol na prvý pohľad strohým kusom nábytku so simplicitnou formou. Jeho koncepcia reflektovala potrebu individuálneho prístupu dizajnu vo vzťahu človeka a životného priestoru. Dvojzmyselný adaptabilný jazyk sa prejavil vo variabilnom vnímaní produktu. Slúžil ako sedenie, spoločenské stolovanie či úložný priestor v podobe dvoch proti sebe umiestnených zásuviek. Grafická aplikácia, vhodne oživila ortogonálnu formu produktu a posilnila koncepciu adaptability a životného priestoru. Celkové flexibilné riešenie zabezpečil prídavný zásuvný segment.
Patrik Bujňák má dnes už viac ako 10 rokov skúseností s dizajnom interiérov. Pôsobí v dizajnérskom štúdiu Furnicoolture, v ktorom sa zameriava na produktový, nábytkový a interiérový dizajn. Vyvíja koncepty pre verejný a súkromný sektor, kancelárske, ale aj obchodné priestory. Jeho jedinečný prístup a záujem o technológie mu umožňujú navrhovať svoje vlastné produkty od začiatku až do konca – od prvej skice až po zrealizovanie.
Štúdio Funicoolture oficiálne vzniklo v septembri 2015, aj keď tento dátum treba brať s rezervou. Patrika, Michaelu a Máriu Bujňákovcov totiž okrem rovnakého priezviska spája aj to, že všetci traja v minulosti študovali dizajn na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach, kde už pred založením štúdia spolupracovali na školských projektoch. Založenie štúdia bol spontánny, ale zároveň prirodzený krok. Už počas školy trojica svoje práce spoločne konzultovala a pomáhali si navzájom. Okrem toho ich v tom čase spájalo aj to, že Patrik s Michaelou boli partnermi. Obaja školu skončili skôr a čakali, kým Mária, Patrikova sestra, spraví diplomovú prácu, vráti sa zo zahraničia a pridá sa k nim. Založenie štúdia, ktoré tak možno vnímať ako formálny krok, sa rodilo postupne. Napríklad vytvorenie značky inicioval Patrik, ktorý zároveň vymyslel názov štúdia. Na základe toho následne Michaela vytvorila webovú stránku, vďaka čomu Furnicoolture začalo oficiálne fungovať.
Furnicoolture je dizajnérske štúdio, zamerané na návrhy interiérov, tvorbu grafického dizajnu, navrhovanie a predaj originálnych dizajnérskych produktov i poradenstvo.
Dnes tvorí štúdiu už len súrodenecká dvojica Patrik a Mária. Najbohatšiu skúsenosť spomedzi členov štúdia má Patrik. Ten sa už dlhšie pred jeho založením venoval navrhovaniu kuchynských liniek či interiérov, pričom spolupracoval aj so stolárskym štúdiom. V štúdiu Furnicoolture sa venuje produktovému a grafickému dizajnu, v posledných rokoch však najmä dizajnu a tvorbe interiérov. Vďaka prístupu k technológiám a dlhoročným kontaktom s výrobcami má bohaté skúsenosti nielen s dizajnom, ale i realizáciou nábytku. Jeho tvorba je príznačná funkčnou čistotou a pri každom produkte je badateľná rôznorodosť konceptov a foriem.
To, ako dizajn vplýva na náš každodenný život, si častokrát ani neuvedomíme, až pokým desiatykrát neotvoríme tu druhú – tú nesprávnu zásuvku pod stolom alebo pokiaľ sa neposadíme do susedkinho pohodlného kresla a pritom si v duchu predstavíme našu tvrdú, dekou zakrytú sedačku so zákerne nízkym operadlom. Kto toto takto vymyslel, prečo niektoré veci fungujú lepšie ako iné a prečo si v reštaurácii stále pomýlim toalety? Hovorí sa, že dobrý dizajn by mal nielen dobre vyzerať, ale mal by aj dobre fungovať. Dobrý dizajn nás v rôznych podobách obklopuje zo všetkých strán, pomáha nám, informuje a chráni nás, uľahčuje nám život, prebúdza v nás spomienky, robí z miest i ľudí originály či nás len tak teší a rozmaznáva. Dizajn tvorí priestor, v ktorom žijeme a prežívame svoje každodenné príbehy (Michaela Bujňáková – kurátorský text k výstave Dizajn pre každý deň / Každý deň pre dizajn). Výstava štúdia Furnicoolture – Dizajn pre každý deň / Každý deň pre dizajn nebola obyčajnou retrospektívou.
Žiť každý deň dizajnom nie je ľahké povolanie, ale vďaka dizajnu máte na celý život o zábavu postarané. A tak v lete roku 2022, košické dizajnérske štúdio Furnicoolture, odprezentovalo svoje práce na debutovej výstave, ktorá sa uskutočnila v Múzeu Vojtecha Löfflera v Košiciach. Patrik, Michaela a Mária predstavili najnovšie práce, ale aj rané projekty, ktoré vo verejnosti najviac zarezonovali. Výstava prezentovala tri tematické sekcie – priestorový, produktový a grafický dizajn.
Jedným z úspechov štúdia je ocenenie (3. miesto) vo verejnom hlasovaní súťaže INSAID AWARDS 2020. Projekt modernizácie interiéru nástupnej stanice lanovky na Lomnický štít, situovanej na Skalnatom plese vo Vysokých Tatrách, je pre Furnicoolture jedným z najzaujímavejších a znamenal azda najväčšiu výzvu, ktorej doposiaľ čelili. Pri tvorbe tohto konceptuálneho interiéru pracovali s kolegami Ing. arch. Lukášom Sečkom a Ing. arch. Igorom Czielom a taktiež zapojili všetky profesie, ktoré ich štúdio ponúka. Okrem samotného interiéru vytvorili aj grafické prvky v podobe časovej osi, zaznamenávajúcej históriu lanovky na Lomnickom štíte či interaktívnu stenu pre čakajúcich cestujúcich. V projekte museli rešpektovať niekoľko faktorov, a to najmä jasne definovaný rozpočet, náročnejšie poveternostné podmienky, akceptovanie použitých a zachovaných materiálov, no hlavne požiadavku vytvorenia inovatívneho, originálneho a nadčasového priestoru. Koncept a výsledné riešenie interiéru posilnili výberom moderných materiálov. Realizáciu projektu zabezpečila stavebná firma Ligrus s.r.o..
Patrik súčasne s komplexnými riešeniami interiérov čoraz viac sústreďuje aj na dizajnové solitéry. Dizajn produktu CRAFT (remeslo) odkazuje na hodnotu remeselnej ručnej práce v súčasnom vzrastajúcom vplyve progresívnej výrobnej mechanizácie. Hranolčeky nie je možné ľahko vyrobiť pomocou CNC alebo iných technológií. Tento fakt je práve najsilnejším impulzom tohto konceptu. Najefektívnejším procesom výroby produktu je práve využitie klasických dostupných výrobných postupov. Samotné simplicitné tvaroslovie majú umocniť práve detaily samotných hranolčekov a celková forma odkazuje na klasické stolárske podstavce, ktoré sa využívajú pri pracovných remeselných činnostiach.
AYTO je Patrikov najnovší nápad, v ktorom sa stretáva praktickosť a udržateľnosť s dizajnom. Pod novou značkou moi prináša Patrik AYTO – prvý multifunkčný a udržateľný nábytkový produkt svojho druhu. Môže slúžiť ako úložný priestor, termobox, vyvýšený záhon alebo box na hračky. V každej jeho podobe ponúka nadštandardné vlastnosti. AYTO je vyrobené z udržateľného a recyklovateľného EPP. Práve vlastnosti tohto materiálu dodávajú produktu významnú pridanú hodnotu. AYTO neurčuje ako bude slúžiť. Túto výsadu nám ochotne prenecháva.
Keďže viac ako 80 % nábytku končí na skládke alebo je spálený, zatiaľ čo len malá časť je recyklovaná, vízia novovzniknutej značky moi je jednoduchá – rozhodli sa zmeniť spôsob, akým vnímame nábytok. AYTO je vytvorené z jedinečného, udržateľného materiálu – expandovaného polypropylénu (EPP), ktorý nie je záťažou pre životné prostredie. Je vyrobené bez znečisťujúcich látok a prispieva k dlhodobému znižovaniu emisií CO2. Patrik je hrdí na to, že spolu s kolegami vyvinuli 100 % udržateľný produkt, ktorý nezanecháva žiadny odpad. S možnosťou nekonečnej recyklácie AYTO posúva hranice tradičnej výroby nábytku.
AYTO predstavuje originálny dizajnový stolík, kvetináč, chladiaci box a úložný priestor v jednom. Alebo viac? Je to na vás.