Novinky
Oblečenie, ktoré prináša iskru do kancelárií a robí váš profesionálny i osobný život pestrejším
Dátum: 14.08.2023
Autor: Martin Brix
Móda ju bavila už odmalička a vždy jej záležalo na tom, čo mám na sebe oblečené. V detstve si rada a veľa šila. V šiestej triede na základnej škole si ušila prvé sako. V teenagerskom veku šila kúsky vždy dvojmo – jedno pre seba a jedno pre kamarátku. Týmito zladenými outfitmi pútali pozornosť keď sa prechádzali v meste alebo tancovali na diskotékach. Bolo aj obdobie, kedy Mariana zatúžila ísť študovať módne návrhárstvo, ale tradično-rodinné vzorce zvíťazili a z Mariany sa stala ekonómka. Nastúpila do audítorskej spoločnosti a k šijaciemu stroju si už na dlhšiu dobu nesadla.
Práca a rastúca kariéra Marianu veľmi napĺňali. Vášeň pre módu však sprevádzala celé jej profesionálne pôsobenie. Bolo to to, čo jej robilo radosť. V štyridsiatke v nej dozrelo rozhodnutie, že potrebuje zmenu. No plán zmeny sa nezrodil hneď. Bol to relatívne dlhý proces. Viac ako rok si uvedomovala, že to, čo robí, jej prestáva dávať zmysel, radosť a pocit sebarealizácie. Mariane sa prestal páčiť celý jej životný štýl a každodenný kolotoč, v ktorom sa dlhé roky točila. Bol to však len stav rozpoznania, že to, čo robila, jej prestalo vyhovovať a začala vnímať, že potrebuje zmenu. Stále sa však niekde na pozadí zapodievala myšlienkami, že toľko rokov venovala určitému odboru a teraz to všetko chce len tak zahodiť. Aj reakcie jej okolia boli v tejto záležitosti obdobné. Marianini známi nechápali, že chce po toľkých rokoch skončiť vo svojom obore a zanechať všetko čo dosiahla a čo si dlhé roky budovala. Radili jej len skrátiť si úväzok, dať si pauzu, alebo zmeniť zamestnávateľa. Mariana však cítila, že ju nebaví samotný stereotypný obsah práce a zmena zamestnávateľa, ani výšky pracovného úväzku jej nepomôžu. Zlomové bolo, keď si uvedomila, že síce už 15 rokov strávila vo finančno-ekonomickej sfére, ale pred sebou má ešte možno 25 rokov profesionálneho života. A vtedy prišlo rozhodnutie skončiť s dovtedajším fungovaním.
Už v období kedy bola Mariana zamestnaná a uvažovala nad zmenou, uvedomovala si, že by ju bavilo pracovať v módnom biznise, lebo móda ju odjakživa zaujímala. Napokon, túžba po profesionálnej realizácii v oblasti módy prevalcovala všetko ostatné. Oblasť bola jasná, ale forma vôbec. Pár mesiacov po odchode zo zamestnania sa rozhodla začať s vlastným podnikaním. Tvorba šiat pre ženy v biznisovom a profesionálnom prostredí je to, čo bolo Mariane blízke. Sama v „rovnakých topánkach“ roky chodila a vedela, čo riešila a čo jej chýbalo, alebo vadilo na odevoch ponúkaných v reťazcoch. Mariana chcela tvoriť šaty pre ženy ako je ona. Pre ženy, ktoré úplne neobľubujú klasický formálny biznisový štýl oblečenia. Takáto móda podľa Mariany na Slovensku chýbala. Móda, ktorá by bola svojím spôsobom ležérna, no mala šmrnc, bola originálna aj dostatočne formálna aj na biznis stretnutie. Napriek tomu, že spočiatku uvažovala, ako koncept uchopiť a či osloviť na spoluprácu dizajnéra, nakoniec sa rozhodla, že si svoje prvé modely začne navrhovať sama. Spolu s nimi vznikal názov, branding a web a prvé kúsky išli do predaja v decembri 2018.
„Vieme, aké to je, krok po kroku budovať svoju kariéru. Vieme, aké to je, vracať sa do práce po materskej. Ísť na pohovor, začať vlastný biznis, pochybovať o sebe, veriť si. Spoznať svoju hodnotu, silu, zraniteľnosť. Vieme, aké to je.“
Chvíľu trvalo, kým vznikol názov Marianinej značky. Hľadala krátky, ľahko zapamätateľný a hlavne abstraktný názov, ktorý by bol úzko spätý alebo súvisel s Marianou ako zakladateľkou. Nechcela svoje meno, ani priezvisko, ani iné dámske meno, ani všeobecný pojem. Či už zahraničný alebo slovenský. Po dlhom uvažovaní a skúšaní, zapojením kamarátov kreatívcov, vznikol ZIK. Vyňatím troch písmen zo srdca Marianinho priezviska. Ako sa ma tvrdí: „Bola to láska na prvý pohľad“.
ZIK vznikol z Marianinej lásky k dizajnu a z dlhoročných skúseností s každodenným obliekaním sa do práce v nadnárodnej poradenskej spoločnosti. Mariana Ježíková vymenila prácu v biznise v roku 2018 za tvorbu šiat pre ženy v biznisovom a profesionálnom prostredí. Obliekať tieto ženy, ktoré dôverne pozná, bola prirodzená voľba. Pri tvorbe modelov myslí na ženy, ktoré väčšinu svojho pracovného času trávia v kanceláriách. Myslí na pracovné stretnutia strávené v príliš formálnych a obyčajných šatách. Myslí na to, ako sa sama chcela v práci cítiť prirodzene, sebavedomo a atraktívne. A ako hľadala jemne ležérne outfity, ktoré by mali šmrnc a zároveň boli v súlade s pravidlami obliekania v kancelárii.
Začali s malým tímom ľudí, základnými strihmi a farebnosťami. Dnes ich líniu šiat, blúzok a topov postupne rozvíjajú a dopĺňajú. Jednoduchý strih o premyslený detail. Čistú líniu o zaujímavý doplnok. Príjemný materiál o funkčné zloženie. Šaty sú určené ženám, ktoré obľubujú jednoduchú eleganciu. Ženám, ktoré nepotrebujú výrazné ozdoby, vzory a výstrihy, aby zaujali. Všetky ZIK kúsky sú šité eticky, v lokálnych krajčírskych dielňach na západnom Slovensku, a z kvalitných európskych materiálov. V ZIK dielni preferujú prírodné materiály pred syntetickými. Ich modely sa hodia na celodenné stretnutie, neformálnu kávu, ale aj večeru s kamarátkami.
Primárnym predajným kanálom je internetový obchod www.zik.sk. Nedávno však otvorili aj showroom, kde sa dá prísť pozrieť materiály a vyskúšať si modely. ZIK šije na základe objednávok, snaží sa netvoriť sklad a nadprodukciu. Ponuka farieb a materiálov, v kombinácii so strihovou ponukou je veľmi široká, takže každá žena si vie svoj outfit nakombinovať inak.
Najväčšej obľube u žien sa tešil v zimných mesiacoch oversize model šiat s ovinovacím golierom a trištvrťovými ovinovacími rukávmi, v teplejšom období sú to letné šaty s asymetrickým výstrihom.
Ak je Vaša túžba po zmene taká intenzívna, ako bola u Mariany, určite ju odporúča. Treba si veriť a veriť v dosiahnutie svojich cieľov. Mariana je len na začiatku svojej podnikateľskej cesty a priznáva, že nie je to ľahšie, ako byť zamestnancom, no svoje rozhodnutie ešte ani na sekundu neoľutovala. Berie to ako obrovskú životnú a profesionálnu výzvu a túžba zdolať ju, je jej najväčšou motiváciou. Mať vlastný biznis je jednoznačne vyšší level profesionálnej realizácie a rozvoja.
Mariana Ježíková je šťastná a hrdá, že ZIK si obľúbili a nosia silné, úspešné a láskavé osobnosti, ktoré v biznise aj živote vyznávajú vzájomnú podporu žien aj podporu lokálneho dizajnu a výroby.