Novinky

freier / Terézia Feňovčíková

Móda vizuálne inšpirovaná postavami filmových kultoviek, špeciálne hororového a sci-fi žánru

Dátum: 06.11.2023

Autor: Martin Brix

Oblečenie pre bábiky síce nešila, ale už ako malá si kreslila módne denníčky, postavičky s celým outfitom, doplnkami, účesom. Aj keď nechodila na výtvarné krúžky, prirodzene inklinovala k umeniu. Keď sa rozhodovala pre strednú školu, chcela ísť cestou toho, čo ju naozaj baví. Začala sa pripravovať na odevný dizajn, modelárstvo a návrhárstvo. Chcela sa venovať niečomu kreatívnemu, umeleckému, ale v uchopiteľnom ráze. Terézia absolvovala strednú odbornú škola, kde maturovala v odbore modelárstvo a návrhárstvo odevov, ktoré ju skvelo pripravilo na technickú stránku odboru a dalo veľa skúseností so samotným remeslom, z ktorých čerpá do dnes.

Presun zo strednej školy na vysokú nebol až taký jednoduchý. Na VŠVU sa dostala až na tretí pokus. Medzitým chodila na Univerzitu Komenského, konkrétne na odbor výtvarná výchova. „Keď sa na to pozerám spätne, bolo správne, že to prijatie nebolo automatické,“ konštatuje Terézia. V určitých veciach potrebovala viac dospieť. Toto obdobie Terézii prospelo nie len v osobnom živote ale určite aj v jej následnému štúdiu na VŠVU. Mala to šťastie, že počas štúdia sa stretla s naozaj kvalifikovanými odborníkmi. Terézia je ten typ, ktorý chce štúdium naozaj využiť najviac, ako sa dá. Navštevovať všetky prednášky, využiť ich potenciál. Doteraz z nich čerpá. To, ako sa na škole učili kreatívne rozmýšľať je vlastne gro toho, ako rozmýšľa teraz pri svojej tvorbe. Ako každá škola, ani táto nebola dokonalá. Terézia je ale toho názoru, že ak ti niečo v škole chýba, musíš si to nájsť niekde inde.

Terézia Feňovčíková ukončila štúdium v ateliéri odevného dizajnu VŠVU v Bratislave pod vedením prof. Júlie Sabovej, akad. mal. Jej magisterská kolekcia street orchids sa zaoberá problematikou postkolonializmu v súvislosti s postkoloniálnou hybridnosťou. Skúma všeobecné znaky a tendencie reflektujúcu problém prostredníctvom módy. A v neposlednom rade, poukazuje na dedičstvo imperializmu, ktoré je živé na uliciach – módu ulice. Individuálne kombinovanie (odevných) kultúr a subkultúrnych podnetov krajín prvého, druhého a tretieho sveta vyvodilo zrodenie nového typu kultúry (odevu, ktorý neprešiel prirodzeným vývojom a dištancuje sa od akejkoľvek definície rozdelenia). Odev sa ukázal ako nástroj oslobodzovania človeka v priestore, v ktorom narába so získanou nezávislosťou.

Diplomový ročník bol pre jej smerovanie zlomový – vtedy si totiž uvedomila, že sa jej lepšie pracuje s pánskymi strihmi. Ďalší kariérny míľnik nastal počas ročnej pauzy po ukončení školy, keď v Terézii dozrelo rozhodnutie, že založí vlastnú módnu značku. Keďže už si pomaly budovala vlastný rukopis, rozhodla sa ho ďalej rozvíjať a venovať sa vlastnej tvorbe naplno. Zhruba rok po škole založila značku freier. Založeniu predchádzalo strategické obdobie, ktoré trvalo niekoľko mesiacov – pre koho je značka určená, čo za ňou stojí, z čoho vychádza, čo chce prinášať.

Projekt freier sa zrodil v roku 2018. Terézia nechcela tvoriť pod vlastným menom, keďže ešte len začínala, a navyše išlo o pánsku módu. Vybrať vhodné meno pre značku však bola výzva, až sa napokon pristavila pri slove frajer. „Predstavila som si, ako taký človek vyzerá, aké má názory a čo nosí,“ približuje Terézia. Pomenovanie jej zároveň sedelo k cieľovej skupine do tridsaťpäť rokov, pre ktorú zvyčajne tvorí. Ako detailistka si tiež pozrela etymologický základ slova a zistila, že v nemčine freier znamená slobodnejší a voľnejší, čo opäť vystihovalo jej modely. Terézia ponechala názov v nemčine, pretože pôsobí ostro, priamo a opakujú sa v ňom písmená, teda aj graficky sa s ním dobre pracuje. Identitu značky budovala spolu s grafikom Davidom Kalatom. Ten navrhol aj logo, ktoré sa pri každej kolekcii číselne mení. Písmená a čísla využíva aj pri kódovaní odevov. Na Instagrame nájdeme odevy Terézie Feňovčíkovej pod názvom freier.o210, čo má tiež svoje opodstatnenie. „Desať je po anglicky ‚ten‘, a keď zameníme písmenká v ‚dve‘ a pridáme ‚o‘, vznikne nám ‚ten odev‘,“ objasňuje Terézia. A aj to je dôvod prečo samotný názov priťahuje pozornosť.

Kolekcie značky freier sú označené od dvojky. Pomyselnou jednotkou je pre Teréziu diplomová práca, ktorá jej priniesla ocenenie fresh dizajnér. Za ďalšie modely pomenované hanbok získala v roku 2017 na Bratislava Design Week cenu objav a neskôr z nich vytvorila súbor návrhov f2. Tie reprezentujú najmä obdobie, keď sa venovala priestorovej manipulácii s textilom.

Na Bratislava Design Weeku v roku 2018 uviedla kolekciu onehan, ktorá vychádza z ocenenej kolekcie hanbok. Špecifikom kolekcie nie je len 3D forma vybudovaná stenami trojuholníkov, ale ich spätný posun do plochy. Strihové riešenie jednotlivých prvkov ukazuje vo viacerých variantoch. Od splývavých po nadrozmerné a to cez šírku aj dĺžku odevnej kompozície. Pracuje s bielou, režnou v kontraste s čiernou, ktorá je už doplnená aj o farebnú plochu batikovanú technikou shibori a lavírovanou tlačou. Batika vytvára motív štvorcov a potlač pracuje s fotografiou od Ľuboša Kotlára a motívom jedného doláru.

onehan (foto Tomáš Thurzo)

Zlom nastal pri kolekcii f3, keď sa Terézia vo svojej tvorbe ešte viac vyprofilovala a odvtedy zostala verná kinematografii. Koncept kolekcie intersonic vychádza zo spomienky prežívaných odevných vzťahov medzi Teréziou a jej bratmi. Počas detstva a dospievania sledovala, ako sa vyvíjalo odevné zázemie oboch bratov. Všetky spomienky sa viažu k obdobiu deväťdesiatych rokov a začiatku milénia. Forma oversize sa volí ako konštrukčná norma kolekcie, ktorá je sprostredkovaným pocitom. Okrem pocitu kolekcia zdieľa záujmy bratov v podobe autorskej potlače. Špecifické vizuálne stvárnenia akčných hrdinov a športovcov po vzore vintage tričiek vznikli za spolupráce s resell store Flace a dizajnérom Romanom Marcusom.

Terézia touto kolekciou chcela vzdať hold starším bratom a svojmu detstvu. Vekový rozdiel medzi ňou a súrodencami transformovala do strihov a konštrukcií oblečenia, pričom sa zamerala na potlače hrdinov z čias detstva, na tzv. veľkú trojku – Schwarzenegger, Stallone a Van Damme.

Potlače tvoria veľkú časť aj kolekcie f4, ktorú inšpiroval film Votrelec, konkrétne filmová postava Ellen Ripley (Aliens, 1986, James Cameron). V kolekcii lv-426 predstavuje osemnásť siluet, kde prevládajú prvky uniforiem v rôznych formách. Postupne je cítiť ich rozpad na drobné odkazy uchované v kostýme Ripleyovej. Ripleyová ako emancipovaná a rešpektovaná hrdinka, ktorá nemusí super schopnosťami a spandexom presviedčať o svojej vôli. Búrala mýtus ženskosti a krásy v patriarchálnom zmysle, imidžom triezvo zmýšľajúcej a nezávislej bojovníčky. Inšpiráciu sústreďujeme na identifikáciu sa s hrdinkou cez jej vývoj a vplyv na vedľajšie postavy.

lv-426 (foto @kotlarlubos, muah @mischeldoublew, styling @jaroslavarchola, models @samosimkovic | @patrik_ziman | @tomkex from @exitmodelmanagement)

Aj vizuál webstránky značky Freier odzrkadľuje práve estetiku osemdesiatych rokov, keď film vyšiel. Atmosféru vesmírnej lode a videoherný dojem zabezpečil Michal Kozár a projekt zastrešili štúdiá Flace a Royaldev. Nechýba ani hologramový efekt, ktorý dodáva oblečeniu značky nadpozemský vzhľad.

Kolekciu f5 inšpiroval Frankenstein. Kolekciou s názvom prodigious chce upozorniť na problém komunikácie, kedy ľudia namiesto spoznávania prepadávajú odsudzovaniu a strachu – čo vizuálne prepája konfrontáciou medzi uniformitou a abnormalitou, zároveň romantizujúci pôvod témy využíva aj v strihovom základe kolekcie. kolkaciou sa približuje k počiatku hororov. Tiež skúma medziľudské vzťahy v spoločnosti a to, ako rýchlo sa dokážeme odsudzovať. Oblečenie charakterizuje predimenzovanie prvkov či narušenie ich štruktúry. Zároveň však pôsobí kompaktne. Pri práci používa darovaný a odpadový materiál, prípadne znehodnotené kusy odevu. V kolekcii recykluje aj lemy z posteľných plachiet do podoby náprseniek. Tiež sa snaží viac siahať po certifikovaných materiáloch. Aby sa minimalizovala rozdielnosť pohlaví, rozhodla sa namiesto nohavíc zhotovovať ,,pánske sukne“.

Rok 2022 patril súboru f6. Kolekciou romero chce priblížiť obsahom nevýraznú, ale popkultúrne príťažlivú postavu/masu, a to zombie, ktoré konfrontuje s realitou. Cieľom je priniesť kolekciu, ktorá je výhradne zostavená z jedného druhu nosného odevu. Tento kreatívny postoj symbolicky v repetívnom opakovaní poukazuje na nadmernú autospotrebu sebaprezentácie v spoločnosti. Zároveň odev – plášť svojou univerzálnosťou rovnocenne oslovuje ľudí, čo apeluje na koncept filmovej inšpirácie a to „zombifikácie“ spoločnosti. Filmovou inšpiráciou pre kolkeciu je Návrat oživlých mŕtvol (Return of the Living Dead, 1985, Dan O´Bannon). Znázorňuje dejovú parabolu od vládneho zlyhania cez donútenie sa uvažovať nad sebou (čo znamená byť človekom) a morálny chaos až po subkultúrne odkazy punku a boja proti spoločnosti s heslom No Future.

Jubilejný 10. ročník Mercedes-Benz Fashion LIVE! ukázal to najlepšie z domácej tvorby. Jedným z highlightov trojdňového maratónu bola prehliadka Terézie Feňovčíkovej a jej značky freier. Jej eklektická kolekcia f7 bola už na prvý pohľad iná, ako tie ostatné. Terézia však stále ostáva verná svojmu jasnému rukopisu, hoc v tomto prípade využila kombináciu materiálov a farieb, ktoré v predošlých kolekciách v takej miere nepoužila. Istá dávka rebélie, porušenie tradičných postupov v konštrukcii odevu a využitie oversize strihov v konečnom dôsledku využíva mnoho návrhárov. Terézia však dokázala dokonale trafiť hranicu, kedy je všetkého dostatočne veľa, no stále to pôsobí ucelene a nie gýčovo.

Prehliadka freier na MBFL!2023 (foto Marek Orihel)

Pri tvorbe novej kolekcie asimilar sa opäť inšpirovala v 80. rokoch, konkrétne v snímke They Live z roku 1988. Terézia ukazuje svoj pohľad na módu ako niečo, kde je odevný postoj len metaforou nadobudnutej konformity, ktorá ovplyvňuje úsudok ľudí. Ich názor je podprahovo ovládaný a mení sa v niekoho prospech (hoaxy, fake news, dezinformácie). Výrazným prvkom celej kolekcie je použitie denimu, a značná dekonštrukcia jednotlivých odevov. Akcentom, ktorý celej palete modelov dodáva svetový rozmer, je použitie vlnených šatiek takzvaných tibetiek, ktoré v minulosti boli lukratívnym tuzexovým tovarom a módne kopírovali perzské vzory. Odkaz na spomínanú filmovú inšpiráciu kolekcie môžeme vidieť na výšivkách a použitých sloganoch, ktoré boli vytvorené v spolupráci s kreatívnym štúdiom Flace.

Teréziina tvorba nie sú len vlastné kolekcie.

Jedinečné spojenie módy a baletu sledujeme už stáročia. O dosiahnutie takéhoto vizuálneho zážitku sa dokázali postarať známe dizajnérske mená ako Coco Chanel či Vievienne Westwood, ktoré sa v čase svojho pôsobenia dali zlákať na spoluprácu s doskami divadla (kým Coco navrhovala pre ruský balet, Vivienne spolupracovala s baletom vo Viedni). Je prirodzené, že spojenie týchto umení vzniklo aj na domácej scéne v projekte Baletu SND – Fashion Ballet. Výsledkom spolupráce sú štyri exkluzívne javiskové miniatúry, ktoré možno vnímať odlišne: z pohľadu módy ako roztancované dizajnérske modely alebo z pohľadu tanca ako krátke balety odeté v originálnych dizajnoch. V roku 2023 sa o dielo postarala dizajnérska štvorica, ktorej súčasťou boli Terézia Feňovčíková, Andrea Pojezdálová, Lenka Sršňová a Marcel Holubec W. Do svojich konceptuálnych dizajnov obliekli choreografie Dominika White Slavkovského, Hany Vidovej, Martina Wintera a Lacka Cmoreja. Predstavenie CHIC NOIR by sa dalo predovšetkým opísať slovom glamour. Ide o spojenie choreografie Lacka Cmoreja v spolupráci so známou osobnosťou domácej aj zahraničnej tanečnej scény Monikou Prikkelovou s módnym dizajnom Terézie Feňovčíkovej.

Fashion Balet 2023: CHIC NOIR (Choreografia Lacka Cmoreja a kostýmy Terézie Feňovčíkovej) (foto Juraj Žilinčár)

Komorná choreografia uznávanej dvojice ponúka miestami surrealistický pohľad na ženy, ktoré sa chystajú na honosný večierok či pompéznu párty. Tanečné variácie tak odrážajú ich charaktery a proces, ktorý podstupujú, keď chcú vyzerať zvodne a krásne. Tanečníci však okrem výbornej techniky a skvelých tanečných výkonov predviedli aj vydarenú komiku a herecké výkony. Hoci boli stredobodom pozornosti práve ženy, mužské výkony neboli o nič menej kvalitné. Neodmysliteľnou súčasťou predstavenia CHIC NOIR boli však kostýmy. O živočíšnosť na scéne sa postarala Terézia Feňovčíková, ktorá stavila na odhalenosť, sexi línie a variácie čiernej, čo vytvorilo nekonečnú atmosféru glamour. Dizajnérka si takisto dala záležať na rôznorodých štruktúrach a originálnych líniách, ktoré v kombinácii s čiernou splývali s atmosférou noci.

Terézia Feňovčíková tvorí pod značkou freier prevažne pánske modely. Svoju tvorbu pravidelne prezentuje na bratislavskom Fashion Live aj Košice Fashion Weeku, no vidieť ste ju mohli aj v Prahe, Kyjeve či v Londýne. Na svojom konte má niekoľko ocenení – Fresh designer Fashion Live, Objav roka počas Bratislava Design Week či nominácia na Národnú cenu za dizajn. Jej tvorba by sa dala charakterizovať slovným spojením „surový dizajn“. Neustále spája čistotu krajčírskych detailov a surového narábania s materiálom či strihom ako takým, napríklad formou predimenzovanosti. Nesnaží sa robiť módu v prvom pláne, ale v niekoľkých rozvrhnutých plánoch. Keď si zvolí koncept, tak tomu nastaví vlastnú inšpiráciu. Väčšinou vychádza z odľahčených zážitkov, v ktorých nachádza atmosféru, ktorú chce dosiahnuť. Inšpiruje sa hlavne kinematografiou, najmä filmami z hororových a sci-fi žánrov. Terezin rukopis najlepšie spoznať pri košeliach, bundách či kabátoch. Hmota a vrstva je základom pre formovanie jej strihu, ale aj celkového vzhľadu outfitu. Sústreďuje sa najmä na mladšiu generáciu a tomu prispôsobuje aj vizuálnu formu a druh odevu.



Galéria