Novinky
Vstupuje do sveta módy, kde sa sústreďuje najmä na formovanie zmyslu vonkajšej krásy pod tlakom sociálnych médií a reklamného priemyslu
Dátum: 17.11.2020
Autor: Martin Brix
Umeniu sa venovala odmala. Bol to ale trošku boj medzi umením a tancom, ktorý ju zamestnával roky. Nakoniec vyhrala maľba! Aj trošku zhodou náhody, lebo pôvodne ju jej okolie smerovalo skôr k reštaurátorstvu maľby. No nakoniec je rada, že si do toho nenechala kecať a išla si cestou voľného umenia, čomu sa venuje doteraz. Absolventka ateliéru prof. Stanislava Balka na Akadémií umení v Banskej Bystrici.
Vo svojich prácach kriticky reaguje na súčasnú situáciu vo svetoch žien, na to ako ich vnímame a ako na nás vplýva postmediálna doba. Zaujíma sa o popkultúru a ideál krásy našej doby. Snaží sa nezostať obmedzená iba na jednoduchý komentár a premaľovávanie dokonalých módnych obrázkov. Zameriava sa na pravdivé svedectvo a poukazuje na negatívne dopady v modelingu, v reklame a v životoch samotných modelov a modeliek ako nášho ideálu krásy. Používa dokonalé fotografie produktov z reklamných kampaní, ktoré prechádzajú procesom deformácie a vytvárajú falošný obraz krásnych obrázkov. Hyperrealizmom sa snaží túto tému podčiarknuť.
Martina Rötlingová vo svojej tvorbe zachováva klasický formát maliarskeho plátna so silnou realistickou prezenciou pokrčeného papiera, ilustrujúceho rôzne prvky popkultúry. Tendencie narúšania ženských figúr znázorňujúcich ideál krásy súčasnej doby sú prevedené hyperrealistickým rukopisom v monochrómnej olejomaľbe. Deformáciou a teda stvárnením akéhosi “glitch alikeového“ vzhľadu ženského portrétu, kriticky reflektuje dnešnú postdigitálnu dobu. Poškodzovanie stránok magazínov nám z jej pohľadu predstavuje narušené fragmenty ženského tela, ktoré sú zvyčajne skrz dnešné médiá pravidelne glorifikované a retušované.
Vo svojej aktuálnej samostatnej výstave „Goddess Reinvented“ nadväzuje na už spomínanú a dlhodobo reflektovanú tému ženskej krásy a atraktivity. Zatiaľ čo vo svojich predchádzajúcich sériách tento ideál konfrontovala najmä s komerčnosťou a s ním súvisiacimi skrášľujúcimi produktmi, v najnovších prácach sa zameriava na kontrast temporality a trvácnosti tohto ideálu. Využíva pritom referencie na známe maľby žien z dejín umenia, pričom odkazy na ne kombinuje s novodobými obrazmi atraktivity. Nadčasové idoly sa tak rozpíjajú v nových formách.