Novinky
Kolekcie plné humoru, nadsázky, feminizmu a odvážnych farebných a meteriálových kombinácii
Dátum: 28.03.2022
Autor: Martin Brix
Ešte si pamätá, ako sa jej mama hnevala, keď vystrihla krúžky do trička a potom nevedela ako ho má poskladať do jej úhľadných komínikov v skrini. Mamu nenechalo chladnou ani keď si posprejovala nohavice. Bývali v byte v paneláku, takže vždy, keď niečo sprejovala, tak ju mama posielala na chodbu pred byt a okoloidúci susedia sa nestačili diviť.
Petra pochádza z Rimavskej Soboty a aktuálne pôsobí v Bratislave vo svojom ateliéri na Kolibe. Jej cesta k móde sa začala už voľbou strednej školy, na ktorú ju upozornila známa. Rozprávanie o tejto škole Petru natoľko zaujalo, až sa rozhodla odísť do Trenčína. Na Strednej umeleckej škole v Trenčíne vyštudovala odevný dizajn a neskôr v štúdiu pokračovala na Vysokej škole výtvarných umení v ateliéri odevného dizajnu u profesorky Júlie Sabovej.
Absolventka Vysokej školy výtvarných umení sa móde venuje už dlhé roky. Svoje skúsenosti nenaberala len samotným štúdiom, či stážou v Budapešti, ale aj rôznymi praxami, medzi ktoré patrí aj práca pre známe mená slovenskej módy ako je puojd, či pre Borisa Hanečku alebo práca kostýmovej supervízorky pre Cirque du Soleil. Od roku 2014 vedie svoju vlastnú značku pod vlastným menom. Minulý rok spoluzaložila značku swimpatisserie, ktorá vyrába plavky a voľnočasové oblečenie z vlákna z morského odpadu.
Módna redaktorka Viktória Vargová o jej tvorbe napísala: „Zdravo drzý i naivný kolorizmus, sympatický nadhľad, satirická reflexia snobských večierkov. Rozkošne frivolná kolekcia pre všetky socialité a party girls, ktorým je srdečne jedno, čo si o nich druhý pomyslia. Mladá slovenská návrhárka Petra Kovacs zručne balansuje medzi elegantnou coctail fashion a streetwear party štýlom. Zjednocujúcou líniou je vtip a charakteristická dievčenská krehkosť, ktorá sa prejavuje vo volánoch ako dekoračných prvkoch na korzetoch, rukávoch či lemoch sukní.“
Začiatok tvorby novej kolekcie je pre Petru veľmi intuitívny proces, ktorý vyústi do témy, ktorá v nej v danom momente najviac rezonuje, či už je to sociálna, ekologická alebo akákoľvek iná téma. Postupne rozvíja tému dôkladným rešeršom. Na rozvíjaní témy pracuje aj niekoľko mesiacov a zároveň ju rozpracováva do viacerých smerov. Skoro vždy, keď uvedie novú kolekciu, tak má už v hlave tému na tú ďalšiu.
Petrinou charakteristikou sú hlavne výrazné farebné materiály a kontrastné kombinácie. Vo svojich dizajnoch kombinuje rôznorodé materiály, ale vždy si vyberá čo najudržateľnejšiu cestu. Pri tvorbe kolekcie vychádza z materiálov, ktoré má v skladových zásobách a podľa ich dostupnosti na trhu. Používa aj recyklované a „deadstock“ materiály. Zaujímavosťou je, že si vyrába materiály aj sama. Buď kresbou priamo na látku, pričom týmto spôsobom ide o jedinečný a neopakovateľný dizajn (kombináciou rôznych textilných aj netextilných materiálov, ich spájaním, prešívaním), alebo si dáva materiály potláčať autorskými dezénmi. Tieto materiály sú certifikované OEKO TEX Standard 100, čo je norma pre textilné materiály a výrobky, ktoré neobsahujú zložky škodlivé pre ľudské zdravie.
K najdôležitejším témam jej tvorby patrí aspekt udržateľnosti a ekologický prístup k móde. „Deadstock“ materiály sú odpadové materiály, ktoré sú prebytkami z výroby, alebo boli vyrobené len ako vzorky. Často sa stáva, že by skončili na skládke alebo by boli spálené v spaľovniach. A prevažne s týmto materiálmi Petra pracuje vo svojej tvorbe. Častokrát sú to špičkové látky ako hodváb, zamat, satén, no z rôznych dôvodov sa nedostali do finálnej kolekcie. K Petriným signifikntným kolekciám patria „Lobster Party“ či „50 % OFF“, pričom obe sa venujú ekologickým témam. V kolekcii Lobster Party, ktorú predstavila aj na spomínanom Fashion Week London, sa napríklad dotýka problému globálneho otepľovania a jeho následkov pre podmorský život, čo zároveň ovplyvňuje aj životy ľudí.
Lobster Party je rozdelená do dvoch príbehových línií, kde vývoj v prvej línii výrazne ovplyvňuje priebeh tej druhej. Akcia a reakcia. Na jednej strane ilustruje „umelý“ životný štýl a reflektuje snobské večierky spoločenskej smotánky, čo je však v prenesenom zmysle chamtivý materiálny životný štýl nás všetkých a jeho dôsledky. Preto druhá línia a hlavná myšlienka kolekcie je spojená s problémom globálneho otepľovania a otepľovaním svetového oceánu. Základom kolekcie sa stáva pojem „coral bleaching“.
„Coral Bleaching je nosným prvkom kolekcie, kde samotnými materiálmi a rozfázovaním farebnosti kolekcie poukazujem na blednutie koralov nepravidelnými vplyvmi klimatických zmien. Ako napríklad sladký oranžový outfit je doplnený Lightbox kabelkou so svietiacou otázkou Shell We?, alebo druhou neprehliadnuteľnou lightbox kabelkou, žiariacou v luxusnej reštaurácii, ktorá nesie odkaz „Be Moral and Save the Coral!“.
V kolekcii pomocou farebnej škály a materiálmi Petra poukazuje na dôsledok klimatických zmien a ľudského správania sa voči životnému prostrediu. Vymieranie koralov je ale len jeden z kvanta problémov, ktoré sú spôsobené klimatickými zmenami, a preto je dôležité neustále poukazovať na jeho dôsledky. Petra, ako módna návrharka, to robím prostredníctvom svojej kolekcie.
Kolekcia 50 % OFF je kritikou súčasného stavu módneho priemyslu a problému takzvanej „fast fashion“. Počas módnej prehliadky na mólo poslala úplne novú kolekciu už v 50-percentnej zľave, pretože podľa nej je každá kolekcia vo „fast fashion“ obchode odsúdená na takýto osud ešte pred výrobou. Zároveň chcela divákom ukázať skutočnú hodnotu oblečenia. Ak totiž ľudia nakupujú v 50 % zľave, tak by aj mali dostať to, za čo si zaplatili. Preto niektoré modelky predvádzali značne poškodené odevy, alebo pochodovali len v jednej topánke.
Keď bola Petra malá, nechodila s rodičmi na dovolenky k moru. K nemu sa dostala až pred pár rokmi. Odvtedy ju veľmi fascinujú prímorské mestá, tradícia okolo námorníctva, rybárstva – skrátka všetko čo s morom súvisí. Myšlienku udržateľnejšieho životného štýlu ďalej rozpracovala vo svojej novej značke swimpatisserie, na ktorej pracuje spolu so Sebastiánom Komáčekom. Petra hovorí, že jej cieľom bolo vytvoriť komerčnejšiu značku, prostredníctvom ktorej chce dostať dizajnérske oblečenie k širšiemu publiku ľudí. V rámci značky vytvorili vlastnú platformu „Recycled Everything“, v ktorej sa zaviazali, že budú používať len recyklované a certifikované materiály od textilného materiálu, nití až po jeho balenie. Všetky produkty swimpatisserie sú vyrobené z vlákna econyl, ktoré sa vyrába zo starých rybárskych sietí a PET fliaš vyzbieraných v moriach a oceánoch.
Petriným zásadným posunom v tvorbe bola účasť na nedávnom londýnskom Fashion Business Accelerator v rámci London Fashion Week, kde mala možnosť absolvovať „výživné lekcie s odborníkmi v oblasti módy, ktorí spolupracujú so svetovými značkami ako je napríklad aj Simone Rocha“. Na London Fashion Weeku predstavila Petra Kovácsová svoju kolekciu Lobster Party v podobe módneho filmu, keďže celé podujatie sa pre pandémiu posunulo do online prostredia. Petra je nesmierne vďačná za túto skúsenosť a možnosť prezentácie. Aj keď si vždy predstavovala, že ak bude niekedy predvádzať svoju novú kolekciu v Londýne, tak to bude fyzicky na móle. Ale ako dodáva „film, ktorý som prezentovala, mal možno ešte lepší dosah a spätná väzba a podpora bola neuveriteľná“. A to si veľmi váži. Film pripravila v spolupráci s režisérkou Monikou Mahutovou a kameramanom Romanom Šupejom.
Aktuálne pracuje na kolekcii s názvom „Who cares“, v ktorej rozvíja tému starostlivosti a udržateľnosti. V dnešnej dobe sa podľa Petry už stále častejšie využívajú kvalitné udržateľné materiály, no stále je tu aj problém súvisiaci s tým, ako sa k oblečeniu správame ako konzumenti. Každý materiál má špecifické vlastnosti a odolnosť a podľa týchto charakteristík je k nemu potrebné pristupovať individuálne aj so starostlivosťou. Spôsob, akým sa módny priemysel uberá posledných 15 rokov, je neudržateľný, zaniká kvalita, trvácnosť a je potrebné vrátiť sa v čase, spomaliť, uvedomiť si nielen hodnotu oblečenia, ale aj všetko úsilie a energiu vynaložené na jeho výrobu.