Novinky

MADBYMAD / MATA DURIKOVIC

Jedlé oblečenie, ktoré si viete uvariť aj doma

Dátum: 16.01.2023

Autor: Martin Brix

ITS – International Talents Support: „Slovenská dizajnérka Mata Durikovic zaujala porotu nielen extrémnou kreativitou, ale predovšetkým schopnosťou dokonale čítať ducha doby. Urobil tak vytvorením toho, čo nazvala úplne jedlým – a často s ovocnou príchuťou – „bioplastom z krištáľovej kože“ ako výsledok série experimentov vykonaných v jej kuchyni. Odevy sa zdajú byť navrhnuté takmer ako z nepriehľadného skla s jasnými tónmi, zakončené nespočetným množstvom zatváracích špendlíkov, ktoré boli obohatené o kryštály, ktoré ponúkla Nadácia Swarovski. Zvyšné priadze sa použili na vytvorenie tkaných svetrov alebo nadrozmerných háčkoviek, ktoré doplnili škálu návrhov medzi jedlým a neskutočným. Na jednej strane teda zrejme vykryštalizované, no v skutočnosti poddajné futuristické výplety a na druhej pleteniny, ktoré akoby pochádzali z ďalekej doby.“ – Di Alberto Calabrese pre časopis Vouge.

MADbyMAD je neopunková, „bioluxury“, „pink matrix“, rozprávková značka, ktorá posunula avantgardu na ďalšiu úroveň. MADbyMAD je Martina Ďurikovičová inak známa skôr ako Mata Durikovic. Študentka Central Saint Martins v Londýne chce spochybniť tradičný luxus pridaním svojho vlastného udržateľného vkusu do odevov. MADbyMAD ukazuje svetu, že luxus môže byť pre každého a zároveň ohľaduplný k životnému prostrediu. Chce, aby jej zákazníci oslavovali individualitu a nebáli sa vyniknúť. Pre Matu Durikovic ide v móde o prijatie šialenstva a „nosenie šialenstva“.

Matina cesta k móde začala už v útlom veku kedy sa rada obliekala a prezliekala za princezné a rôzne iné rozprávkové charaktery. Z babkou medzi sebou rozbehli prvý „biznis“, kde babka šila Mati oblečenie za 10 korún. Babka zohrala v jej rozvoji a láske k móde dôležitú úlohu. Predstavila jej rôzne techniky ako háčkovanie, štrikovanie, zoznámila ju šijacím strojom. A tak sa v 11 rokoch Mata finálne rozhodla, že bude návrhárkou. Keď bola ešte mladá, vo veku 14 alebo 15 rokov, bola posadnutá konkrétnymi návrhármi. Dizajnéri ako Marc Jacobs alebo Karl Lagerfeld, ktorému na módnej prehliadke v roku 2010 spievala speváčka Lily Allen. Modelky na tejto šou mali na tele falošné tetovania a to Matu priviedlo k tomu dať si urobiť vlastné tetovanie inšpirované touto konkrétnou kolekciou. Ďalšou inšpiráciou boli kolekcie od dizajnérov Iris Van Herpena a Ralpha Simona. V súčasnosti Mati veľmi imponuje tvorba Chanel, so samotnou osobnosťou Coco Chanel. Tá jej bola a je veľkou inšpiráciou. 

MADbyMAD sa snaží používať biomateriály a aplikovať ich na štandard Haute Couture*. Pre MADbyMAD je výzvou používať udržateľný materiál, ktorý je plne biologicky odbúrateľný, v tomto prípade aj jedlý. Tieto materiály sú úplne neškodné a dajú sa rozložiť. Je tu kontrast medzi niečím, čo si môžete vyrobiť doma veľmi jednoduchými remeselnými technikami, a potom sa to dá vyrobiť z materiálu, ktorý vyzerá veľmi luxusne, no stále sa dá biologicky rozložiť. Od začiatku používala pastelové farby. Farba bola určite dôležitá v jej osobnom rozvoji ako dizajnérky. Dnes v Matinej práci môžete vidieť neónové akcenty, ktoré začala používať oveľa viac.

*Haute Couture je pojem z francúzštiny. Ide o vytvorenie exkluzívneho na mieru prispôsobeného špičkového módneho dizajnu, ktorý sa vyrába ručne od začiatku do konca. Od polovice devätnásteho storočia sa Paríž stal centrom rastúceho priemyslu, ktorý sa zameriaval na výrobu odevov z vysokokvalitných, drahých, často nezvyčajných látok, šitých s extrémnym dôrazom na detail a dokončovaným tými najskúsenejšími a najschopnejšími krajčírmi – často pomocou časovo náročných, remeselných techník. Couture sa z francúzštiny doslovne prekladá ako „krajčírstvo“, šitie alebo vyšívanie. Haute v doslovnom preklade znamená „vysoký“. Odev Haute Couture je vždy vyrobený pre individuálneho klienta, ušitý špeciálne na mieru nositeľa a jeho telesný postoj. Vzhľadom na množstvo času, peňazí a zručností pridelených každému dokončenému kusu sú odevy Haute Couture popisované aj ako „bez cenovky“, čo znamená, že rozpočet nie je dôležitý. V modernom Francúzsku je Haute Couture chránený názov, ktorý môžu používať len firmy, ktoré spĺňajú určité presne definované normy.

V kolekcii „Pink Matrix“ chcela Mata dokázať, že móda môže byť udržateľná a vytváraná v tendenciách Haute Couture. Inšpiráciu čerpala od svojej starej mamy, ktorá bola v rámci domácnosti veľmi premýšľavá, šetrná a udržateľná. Jednou z jej mnohých praktík bolo šetrenie škrobovej vody z varenia zemiakov a zalievanie rastlín. To bol základ pre škrobové bioplasty používané ako tkanina v Matinych kolekciách. Tiež prerábala staré šaty na nové, ktoré si mohla Mata obliecť a v ktorých si spoločne vymýšľali rôzne postavy v nápaditých hrách, v ktorých sa teleportovali a cestovali po galaxiách. Mata sa snažila touto kolekciou znovu vytvoriť vesmír „Pink Matrix“, ktorý zohral významnú úlohu v jej detstve a vo všetkých postavách z galaxií: „Kryštálová galaxia (Crystal galaxy)“, „Kvetinová krištáľová galaxia (Flower crystal galaxy)“ a „Jahodová galaxia (Strawberry galaxy)“. Každá galaxia predstavuje konkrétne miesto, veci, ktoré ju privádzali do všetkých týchto fantázií, ako napríklad babičkina krištáľová skriňa, jej kuchynská skriňa so sladkosťami a celý jej byt plný vyše 150 rôznych kvetov.

V tejto kolekcii navyše skúmala bioplastický materiál, ako je škrob/ovocie a bioplast na báze želé, z ktorých vyvinula jedlú tkaninu „Bioplastickú krištáľovú kožu“ – konzistencia pripomínajúca kožu, ktorá sa ľahko varí doma, z prísad, ako je voda a želé. Po uvarení je ju možné vrstviť do mokrej textúry, ktorá prirodzene schne do dvoch až troch dní v závislosti od vlhkosti prostredia. Potom je pripravená na odlúpnutie a výrobu produktu. Mata používa len materiály, ktoré mala doma jej stará mama, ako sú jej brošne, recyklované pletacie priadze, škrobová voda – bioplast, ale aj kryštály, ktoré nabíjala v splne, takže sa z nich stávajú „portály“. Všetky jej odevy sú vyrobené tak, aby sa po nabití v splne stali „portálmi“. Výsledkom je spojenie bioplastového materiálu s darovaným kryštálovým odpadom od Swarovski a darovanými priadzami od UPW. Skúmala rôzne techniky a rozmanitosť využitia bioplastov. Bioplastickú krištáľovú kožu je možné povrchovo dotvárať napríklad použitím UV digitálnej alebo 3D tlače na povrch pre iluzórny 3D efekt. Mata takto používa bioplasty aj ako náhradu za tradičnú výšivku. To všetko vedie k domácej „uvariteľnej“, jedlej a plne rozložiteľnej kolekcii z bioplastových kryštálov. „Uvarte si ju! Noste ju! Jedzte ju! Vyživujte s ňou rastliny!“ – to všetko môžete s kolekciou od MADbyMAD. „Cook it! Wear it! Eat it! Vitalise plants with it !“, sa stalo motto, ktorým sa Mata riadi.

V roku 2022 bola súčasťou Fashion LIVE! aj talentová súťaž. Best Fashion Talent 2022, na ktorej predstavili svoje kolekcie traja začínajúci odevní dizajnéri, semifinalisti Best Fashion Talent, ktorých vybrala odborná porota na základe predložených portfólií. Svoju prácu prezentovala absolventka Ateliéru Designu odevu Barbara Shevchuk, ďalej Jakub Matiašovič, ktorý absolvoval štúdium BA (Hons) Fashion Textile and Design (špecializácia Print) na Middlesex Univerzite v Londýne a nakoniec absolventka bakalárskeho štúdia odboru ženskej módy na Central Saint Martins v Londýne Mata Durikovic. Odborná porota rozhodovala o finálnom víťazovi do poslednej chvíle. Po odprezentovaní kolekcií všetkých troch dizajnérov na móle, odborná porota zložená z profesionálov, pedagógov, a zástupcov médií rozhodla a vyhlásila Matu Durikovic ako víťazku Best Fashion Talent 2022. Porota predovšetkým vyzdvihovala vysoko udržateľné princípy v jej tvorbe – jedinečnú kombináciu inovatívneho materiálu s rôznymi umeleckými a remeselnými technikami (vyšívanie, potlač, háčkovanie, lepenie kryštálov…). 

„Martina je dizajnérka, ktorá spojila inovácie s tradíciami a predstavila úplne novú dimenziu módneho dizajnu. Máme dizajnérku, ktorá má potenciál zahviezdiť globálne,“ uviedla Zuzana Bobiková, riaditeľka Slovak Fashion Council.

Víťazná kolekcia mladej dizajnérky Mati Durikovic, ktorá tvorí pod značkou MADbyMAD, je výsledkom jej dlhoročného experimentovania s bioplastickým materiálom. Mati sa v rámci experimentu úspešne podarilo vyvinúť „zero waste“ materiál, ktorý nadobúda formu transparentnej „koženej látky“. Výsledkom je kolekcia „kryštálových odevov“, ktorú je možné si uvariť doma. Je jedlá a plne kompostovateľná v záhrade, kde po dožití vyživuje rastliny.

Ako môže byť odev udržateľný ešte predtým, ako bol vyrobený? Udržateľné látky a vysokokvalitné odevy s dlhou životnosťou sú dôležitými faktormi udržateľnosti odevu, avšak vďaka virtuálnemu (VR) módnemu dizajnu môžu byť dizajnéri udržateľnejší a znížiť množstvo odpadu predtým, ako vôbec predajú akékoľvek oblečenie. Virtuálny módny dizajn v posledných rokoch potichu zvyšuje svoju prítomnosť v módnom priemysle medzi obrovskými spoločnosťami a nezávislými dizajnérmi. Nedávno začal exponenciálne rásť vďaka svojej schopnosti umožniť dizajnérom pokračovať vo vývoji na diaľku počas pandémie Covid-19. Ale niektorí dizajnéri ho používali dávno predtým, než to bolo nevyhnutné, pretože má neuveriteľné výhody týkajúce sa udržateľnosti. Vo virtuálnom módnom dizajnovom softvéri majú dizajnéri možnosť vytvoriť vzor, ušiť, aplikovať akékoľvek funkčné alebo dekoratívne detaily či meniť látku alebo materiál predmetu. Keď dizajnér postaví svoj odev v 3D, môže si ho vyskúšať v rôznych veľkostiach, prejsť sa v ňom svojím 3D avatarom, aby videl, ako sa odev pohybuje a mení.

Značky rôznych veľkostí a trhov používajú softvér virtuálneho módneho dizajnu. VR očarilo aj tvorbu MADbyMAD. V rok 2022 Matu oslovil umelec Vince Ibay na spoluprácu s tým, že by rád urobil z jej odevov VR na výstavu. Povedala „svoje“ áno, lebo chcel mať svoje veci vo VR a vyskúšať aj túto technológiu a jej výhody. Dnes navyše rozmýšľajú aj nad tým, že by z kolekcie urobili filtre, aby si ľudia mohli kúsky MADbyMAD vyskúšať.

Mata považuje sebareflexiu za veľmi užitočnú, preto na nej zakladá svoju prácu. Tá jej pomáha vyriešiť problémy alebo to, čo sa aktuálne deje vo svete alebo v móde. Snaží sa túto techniku aplikovať tak, aby mohla rásť spolu s dizajnom. Každý, kto sa venuje umeniu alebo dizajnu rastie so svojou tvorbou. Ide o osobný rast v Matinom živote, ale aj práci.



Galéria