Novinky

Estetika nedokonalosti, dokonalá prepracovanosť detailu
Dátum: 14.04.2025
Autor: Martin Brix
„Hľadám krásu v tom, čo je na prvý pohľad nedokonalé,“ hovorí módna dizajnérka Monika Mandač. Jej tvorba nie je o rýchlych trendoch ani o sezónnych kolekciách. Je to sústredené, osobné a remeselne precízne rozprávanie v textilnom jazyku. Každý odev v sebe nesie vrstvy – nielen materiálové, ale aj myšlienkové. Značka MANDACH balansuje na hrane konceptu a poézie, techniky a intuície. Často ide proti prúdu, no vždy zostáva verná tomu, čo je pre autorku podstatné: autenticita, proces a rešpekt. Čo všetko dokáže povedať jeden kabát? A čo všetko prezradí o nás to, čo máme na sebe? Ponorme sa do sveta, kde odev nie je len vrstva na tele, ale výpoveď o nás samých.
„Asi som sa narodila s ceruzkou v ruke,“ hovorí Monika Mandač s úsmevom. Od malička rada kreslila, vyrábala všelijaké veci a dokonca si na základnej škole rozbehla malý šperkový biznis. Vyrástla v srbskej Pivnici (zemepisné okienko: Pivnica sa nachádza v juhozápadnej časti Báčky a je súčasťou obce Báčska Palanka. Od Nového Sadu je vzdialená 50 km, od mesta Odžaci 18 km a od mesta Báčska Palanka 30 km.), v slovenskej dedine, kde bolo umenie prirodzenou súčasťou jej života. V rodine to mali k tovrivosti vždy blízko. Babka, mama aj sestra sa venovali foteniu a rôznym umeleckým činnostiam, takže Monika vo „vizuálnom svete“ jednoducho vyrástla. Tento „vizuálny svet“ charakterizuje najmä prácu s obrazom, farbami, kompozíciou a estetikou – veci, ktoré človeka prirodzene obklopujú, keď má doma umelecké duše.

foto @silvialeitmannova | dress @bydamson

Už ako dieťa vedela, že existujú školy, kde sa dá študovať umenie. A keď v siedmej triede prišla na ich dejepisný krúžok dizajnérka Maja Božović s fashion knihami a informáciou, že módu možno aj študovať, Monika mala jasno. Bolo rozhodnuté. Po základnej škole šla študovať textilný dizajn do Nového Sadu. Odevný dizajn tam síce bol len ako jeden z predmetov, ale práca s textilom, štruktúrami a potlačami ju rýchlo chytila za srdce a ostala jej blízka dodnes. Jej vysnívanou vysokou školou bola VŠVU v Bratislave.

Keď si Monika podávala prihlášku na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, mala jasno. „Ja som ani nepracovala s inými možnosťami. Vedela som, že toto je tá správna cesta,“ spomína. Jej rozhodnutie ísť na Slovensko nebolo len o geografickou zmenou prostredia – bola to túžba po priestore, kde by mohla spájať umelecké uvažovanie s praktickými zručnosťami. Prijímacie skúšky sa podarili a Monika nastúpila na Katedru textilnej tvorby do Ateliéru odevného dizajnu. Štúdium na VŠVU ju v mnohom formovalo. Spočiatku inklinovala viac k voľnému umeniu a voľným tvarom. Technické strihy a precízna krajčírska práca jej boli spočiatku cudzie. Všetko sa ale zmenilo, keď odišla na zahraničný pobyt do Nottinghamu (Nottingham Trent University), kde v rámci predmetu „manufacturing“ celý semester šila sako. „Dokonca, nie že jedno sako, ale len polovičku saka! Bolo to pre mňa technicky strašne náročné,“ hovorí so smiechom. Po tomto zážitku si vraj povedala, že sako šiť už nikdy nebude. Zlom nastal až neskôr, po návrate na Slovensko, keď absolvovala stáž u dizajnéra Pavla Dendisa. „Keď som videla, že šitie môže byť krásne, precízne a že môže baviť, niečo sa vo mne prelomilo.“ Navyše si zobrala k srdcu radu dielenskej pedagogičky: „Nepáčilo sa mi to, ale raz som si povedala, že to budem mať rada – a naučila som sa to mať rada.“


Monika si podobne nastavila hlavu. A dnes patrí krajčírske remeslo medzi veci, ktoré ju napĺňajú. „Začalo ma to baviť, aj konštruovanie strihov, aj celý ten proces. Povedala som si, že to chcem robiť poriadne.“ Počas štúdia absolvovala stáže a pobyty v zahraničí. V Nottinghame sa technicky vyčerpala, no v Taliansku ju čakalo niečo iné. „Bolo to cez covid, takže sme sa väčšinou venovali marketingu a sociálnym sieťam. Všetko sa riešilo z bytu.“ Práve v Taliansku sa v nej znova prebudil záujem o fotografiu. „Zobrala som si foťák len tak, netuším prečo. Ale nakoniec som fotila celú sériu šiat na bežných ľuďoch.“ Po návrate z Talianska prišla stáž u Pavla Dendisa, ktorá v nej upevnila rozhodnutie zostať na Slovensku a venovať sa tvorbe lokálne. „Keď som si uvedomila, že zasa by som musela niekde v zahraničí začínať od nuly, povedala som si, že chcem zostať. Tu mám kontakt s ľuďmi, s komunitou. To je pre mňa dôležité.“

Štúdium na VŠVU tak Monike dalo viac ako len základy módneho dizajnu. Dalo jej jazyk, v ktorom dnes tvorí, aj sebavedomie, s ktorým sa rozhodla budovať vlastnú značku. A aj keď jej cesta začala medzi voľnými tvarmi a odmietaním saka, dnes jej rukopis stojí na pevných strihoch, remesle a osobnom koncepte. „Móda sa pre mňa stala prepojením konceptuálneho myslenia a technickej disciplíny.“


Po skončení VŠVU sa Monika Mandač rozhodla budovať svoju značku MANDACH. Tvorba kolekcií sa stala jej hlavným vyjadrovacím prostriedkom. „Nie je to ešte moja primárna práca, ale pomaly sa k tomu dopracúvam,“ prizáva. Jej modely sú dostupné v jej ateliéri, ale aj vo vybraných bratislavských predajniach. MANDACH je značka, ktorá spája koncept, remeslo a osobný vzťah k nositeľovi. Vo svojej tvorbe Monika často používa recyklované materiály a pracuje s konceptom redesignu. Jeden kabát sa tak môže objaviť v niekoľko kolekciách v rôznych podobách. „Niektoré dobré dizajny sa redizajnujú alebo sa použijú znova.“ Veľkým obľúbencom sú mikiny – bežný odev, ktorý sa v jej rukách mení na jedinečný kúsok. „Najradšej robím mikiny zo zvyškov. Každá je originál a nikdy nevzniknú dve rovnaké.“ Súčasťou jej rukopisu je aj unisex prístup k odevom. „Veľakrát, keď mám nejaký jeden kus, snažím sa z neho spraviť unisexový odev. Následne sledujem, ako vyzerá na rôznych typoch ľudí a ako si ho vedia nastajlovať.“Fotografia, ktorú znovuobjavila počas stáže v Taliansku, zostala v jej živote prítomná až do dnes. „Fotím rada, ale skôr iné veci ako svoje vlastné. Spolupráce s fotografmi však milujem.“ Prezentovala sa na niekoľko dôležitých podujatiach, vrátane Fashion LIVE! a Budapest Central European Fashion Week, kde vystúpila v kolektívnej prehliadke v rámci spolupráce so Slovak Fashion Council. „Pre mňa je to super – je tam deadline, spolupráca, stylingy, komunikácia… celý ten proces ma baví.“

DISCORDANT BEAUTY | foto at @bcefw | @hfdagency | @slovak_fashion_council | hair by @kevin_murphy_hungary

DISCORDANT BEAUTY | captured by @arturkoff at @mbfl_ba | shoes @topankovo
Po škole sa Monika nevydala klasickou cestou komerčnej módy. Rozhodla sa pre časovo náročný, no autentický proces tvorby, ktorý jej umožňuje pracovať vo vlastnom tempe a bez kompromisov. Venuje sa autorským kolekciám, ktoré slúžia ako základ jej tvorby – z nich neskôr vychádza pri individuálnych zákazkách či spoluprácach na mieru. „Mandach je pre mňa možnosť, ako sa vyjadrovať cez materiál a formu. Nie je to len značka, je to môj jazyk.“
Monikin rukopis je neustále sa vyvíjajúcim procesom. Od prvých krokov na strednej škole, kde prevládala predstava, že „všetko musí byť pekné a trblietavé“, prešla dlhú cestu smerom k autorskej, konceptuálnej móde. „Na začiatku som sa inšpirovala trendmi a riešila estetiku. Dnes sa skôr snažím hľadať krásu aj v tom, čo nie je na prvý pohľad pekné,“ opisuje. Zlomovým momentom v jej uvažovaní bol objav tvorby Maison Margiela. Práve vtedy začala inak pozerať na to, čo môže móda znamenať a aký jazyk vie niesť. Objavila koncept dekonštruktivizmu, ktorý sa stal jej nosnou filozofiou. Dekonštruktivizmus v Monikinom ponímaní nie je len o „roztrhaných“ veciach. Je to cesta, ako narušiť zaužité formy, spochybniť očakávania a znovu poskladať odev tak, aby niesol nový obsah. „Je to hľadanie pekného v tom škaredom. A tiež spôsob, ako sa oslobodiť od noriem – či už týkajúcich sa pohlavia, estetiky alebo funkcie.“Jej odevy preto často nepatria jasne do ženského alebo mužského sveta. Rada tvorí unisexové modely, ktoré si každý nositeľ vie interpretovať po svojom.


1 MODIFIED | foto @matejhakar | mua @miyogiji | hair @strudla_ | model @nikoleta_oslikova (@mix_model_management)
2 MODIFIED | foto @matejhakar | mua @miyogiji | hair @strudla_ | models @mix_model_management: @sima.zakova, @louna.bln, @nikoleta_oslikova
Dôležitým prvkom jej rukopisu je aj práca s materiálom a detailom. Monika uprednostňuje prirodzené materiály – bavlnu, vlnu či ľan, no zároveň ju baví hľadať napätie medzi protikladmi. Vo svojej tvorbe často kombinuje jemnosť s drsnosťou, štruktúru s plynulosťou – kontrasty, ktoré tvoria základný charakter jej estetiky. Obľúbila si recykláciu, redesign a vrstvenie. Starý kabát sa v novej kolekcii môže objaviť v inom strihu, z inej látky, s novým detailom. „Veľakrát mi inšpiračne poslúži len jedna látka. Alebo jeden kúsok z predošlej kolekcie. Rozoberiem ho, prekombinujem a vznikne niečo celkom iné,“ vysvetľuje.


Hoci jej rukopis nie je uzavretý a sama ho označuje za „formujúci sa“, v jej tvorbe je cítiť jasný autorský postoj: kombinácia surovosti a elegancie, vrstiev a asymetrie, individuality a otvorenosti. Monika si nekladie mantinely a nechce sa zaškatulkovať: „Možno je lepšie, keď to povie niekto iný – čo v tej mojej tvorbe vidí.“ Jej rukopis je teda skôr rozhovor. Medzi konceptom a tvarom. Medzi nositeľom a odevom. Medzi remeslom a hrou. Tvorba Moniky Mandač je ukotvená v silných konceptoch, ktoré pretavuje do odevu cez vrstvenie, kontrast a osobný príbeh. Každá jej kolekcia predstavuje novú kapitolu v hľadaní identity, individuality a estetiky.


editorial w/ @natykerny | foto @silvialeitmannova | skirt and top by @mandach__ | blouse @stellamccartney | hair @nikolastichy (@kdrko) | mua @kdejejenni
Jednou z kľúčových kolekcií v Monikinej tvorbe bola jej bakalárska práca s názvom One More Minute Please. Bola to kolekcia, ktorá definovala jej prístup k tvorbe – konceptuálna, poetická a s jasným postojom k pracovným podmienkam v módnom priemysle. Kolekcia tematizovala nadprodukciu a pracovnú preťaženosť, reflektovala pocit tlaku, nedostatku času a fyzickú aj psychickú únavu. Monika použila motívy zo sveta pracovných odevov – uniformy, montérky, kancelárske strihy – a doplnila ich poetickými textami, ktoré sama písala. „Bola to moja prvá kolekcia, kde som sa cítila byť sama sebou. Bola to v podstate aj terapia,“ spomína. Kolekcia sa stala pevným základom pre jej neskorší rukopis a filozofiu.


ONE MORE MINUTE PLEASE | foto @jmteringa | mua @kdejejenni | hair @strudla_ | models @mix_model_management: @_mazorova, @sima.zakova, @lenka.gerhatova and @dajanamarc | shoes @zara @forever21
Monikina magisterská kolekcia ALIBI – elsewhere je introspektívna a symbolická práca, ktorá prepája kontrast medzi snom a nočnou morou. Táto opozícia sa premieta aj do konštrukcie modelov: snové outfity s prvkami konštruktivizmu verzus nočné mory charakterizované dekonštruktivizmom. „Je to o tom, ako v hlave vedieme dialóg medzi snom a nočnou morou, medzi predstavou a realitou,“ hovorí Monika. Outfity dopĺňajú „tieňové“ prvky, ktoré majú pomôcť divákovi rozoznať, či ide o sen alebo nočnú moru. Kľúče ako symboly dverí oddeľujú realitu a snový svet, hodiny zas pripomínajú čas, ktorý trávime v oboch. Kolekcia vznikla aj ako reakcia na tézy diplomovej práce, ktorá sa venovala témam ako spoločenská konštrukcia, desexualizácia tela a rodová diverzita. Pre Moniku to bol silný moment, v ktorom mohla spojiť filozofiu, estetiku aj osobný výraz. „Je to môj pohľad na psychiku. Tieň, ktorý si nesieme so sebou. A kľúč, ktorý možno vedie niekam inde…“


ALIBI | foto @klaudipoloncova | art direction @julierosebrisson | muah @mischeldoublew | models @victor_ibara, @elapotocka, @kattarinasimorova and @gregory_kocan | model agencies @heriettmodels and @exitmodelmanagement
Kolekcia Out of the Blue vychádza z kontrastov a symboliky modrej farby. Modrá ako farba neba, vody, ale aj melanchólie, dôvery a viery. V tejto kolekcii sa Monika pohráva s emóciami, intimitou a sebavyjadrením. „Modrá je kontrastná farba. Vie byť kľudná aj dramatická, vie upokojiť aj rozrušiť. A to je niečo, čo vidíme aj v živote každý deň,“ hovorí. V kolekcii pracuje s vlastným znakom z obdobia grafického dizajnu – ručne kresleným symbolom pokoja a slobody. Tento vizuálny prvok sa objavuje na odevoch ako intímny podpis.

OUT OF THE BLUE | foto @silvialeitmannova | models @mix_model_management: @stanka.hromadova, @rusinakovaaaa and @heriett_models_slovakia: @_xenialapina, @ninaloviskova | mua @_janigova | hair @natalis_repkovska
Kolekcia PIE IN THE SKY bola predstavená 13. októbra 2023 v Slovenskej národnej galérii v rámci Mercedes-Benz Fashion LIVE!. Jej názov vychádza z anglického idiomu označujúceho niečo príliš dobré na to, aby to bola pravda – niečo, čo znie skvele, ale je to takmer nemožné. Kolekcia prepája motívy snov a nočných môr, ktoré autorka vkladá do dialógu medzi konštruktivizmom a dekonštruktivizmom. V spolupráci s dizajnérom Jurajom Strakom vznikli dámske aj pánske odevy, ktorými rozmazáva hranice medzi týmito dvoma koncepčnými svetmi. „S Jurajom to bola veľmi prirodzená spolupráca. Mali sme podobné tempo a rozmýšľanie. Ja som vždy snívala o spolupráci, kde si každý ponechá vlastnú identitu, ale spolu vznikne niečo nové,“ spomína Monika. Odevy vznikali v spoločnom ateliéri, kde spolu konzultovali materiály, strihy aj koncepciu. „Mali sme veľkú dôveru. Niekedy sme si vymenili kúsky a dokončili ich navzájom. Práve v tej výmene vzniklo niečo zaujímavé.“ Hlavnou úvahou kolekcie je existencia a ilúzia: „Because in the end… is not this all pie in the sky?“ pýta sa Monika cez odevy, ktoré balansujú medzi snom a realitou. V tejto kolekcii je cítiť cit pre balans – medzi formálnym a intuitívnym, medzi remeslom a snovosťou.


1 PIE IN THE SKY | foto @silvialeitmannova | print by @textilestudiojs | model @kolya.lit (@mix_model_management)
2 PIE IN THE SKY | foto @jasminebrunner | styling @rogue_minimal_ | print by @textilestudiojs | model @fab.harriet
Kolekcia Discordant Beauty je jednou z najosobnejších a zároveň najsilnejších výpovedí značky MANDACH. Vznikala postupne, s dôrazom na intuitívny proces a hľadanie krásy v nedokonalosti. „Začala som jedným kúskom. A potom som si povedala, že ten druhý k nemu sedí… A tak som zistila, že mám kolekciu,“ spomína Monika. Kolekcia pracuje s asymetrickými siluetami, vrstvením a kontrastnými textúrami ako koža, hodváb, úplety. Výsledkom sú dynamické, splývavé odevy so surovými, neupravenými okrajmi, ktoré podľa Moniky „v sebe nesú paradoxnú eleganciu nedokonalosti“. Farebná paleta sa drží dominantnej čiernej, doplnenej o bielu, sivú a jemné odtiene hnedej – kombinácia, ktorá evokuje tajomnosť, čistotu aj zemitosť. Odevy vznikali postupne a ich nosná idea sa formovala spolu s materiálom.


DISCORDANT BEAUTY | foto @jmteringa | assistance @srsrvsv and @t0mas_jedno | model @kacakova_ (@mix_model_management) | muah @marikbtv | shot at the @refreshersk office
„Veľa vecí som riešila cez dotyk. Rukami. Mala som potrebu, aby to bolo hmatové, fyzické. Vznikla tak kolekcia, ktorá bola aj pre mňa sama prekvapením,“ hovorí Monika. V kolekcii sa vracia k svojim koreňom, ale zároveň redefinuje svoj rukopis. Modely sú unisex, niektoré kúsky vznikli z odrezkov a zostávajúcich látok – čím podporuje princíp udržateľnosti a individuálnosti. „Bolo pre mňa dôležité, aby každý kúsok žil sám za seba. Žiadna sériovosť. Každý mal svoj vlastný rytmus.“


DISCORDANT BEAUTY | foto @jmteringa | assistance @srsrvsv and @t0mas_jedno | model @kacakova_ (@mix_model_management) | muah @marikbtv | shot at the @refreshersk office
Kolekcia bola predstavená na Fashion LIVE! a neskôr aj na Budapest Central European Fashion Week v rámci kolektívnej prehliadky SFC Collective Show. Práve v kontexte väčšieho publika získala kolekcia výrazný ohlas – aj vďaka svojej vizuálnej konzistencii, premyslenému výrazu a schopnosti komunikovať emóciu. „Hľadám krásu, ktorá v sebe nesie napätie. Balansujem medzi chaosom a formou, medzi nedokonalosťou a čistotou. Práve v týchto paradoxoch sa pre mňa rodí štýl,“ uzatvára Monika.


Súčasťou kurátorského výberu Národnej ceny za produktový dizajn 2021 Slovenského centra dizajnu bola aj kolekcia DUALITY (Diverzita)*. Okrem spomínaných kolekcií Monika spolupracovala so Slovak Fashion Council, vďaka ktorému sa jej podarilo prezentovať v Budapešti. Pravidelne sa objavuje na domácom podujatí Fashion LIVE!, ktoré v názve nesie aj jej vlastný tvorivý rytmus: móda ako živá forma, nie statická značka.
*Témou odevnej kolekcie je dualita, ktorá pozostáva z dvoch strán. Prvú časť tvorí komplementárna-doplnková zložka, druhá časť je založená na konflikte. Čierno-biela paleta je vyjadrením týchto dvoch svetov. V strihových riešeniach a estetike odevov vytváram kontrast prostredníctvom manipulácie a deštrukcie materiálu v odevných šúčiastkach a ich doplnkov, ktoré spájam s couture technikami a strojovým šitím. Tieto princípy tvoria prechod medzi remeslom a voľným výtvarným prístupom. Koncepcia kolekcie rezonuje so svetom, nakoľko vytvára spleť týchto protikladov.


1 DUALITY | foto @strudla_ | models @newdealmanagement: @michaela.budacova and @heriettmodels: @sofiafeckova | mua @kdejepina
2 DUALITY | foto @strudla_ | models @heriettmodels: @elapotocka, @sofiafeckova, @zemanova_natasa and @newdealmanagement: @michaela.budacova | mua @kdejepina
Udržateľnosť nie je pre Moniku len trendom, ale organickou súčasťou jej tvorby. Pracuje s dostupnými zdrojmi, upcykluje staré textílie, recykluje materiály, ktoré už niečo zažili – obrusy, zvyšky látok, kúsky zo second-handov. Tieto fragmenty pre ňu nie sú odpadom, ale výzvou na novú interpretáciu. „Najviac ma baví, keď sa mi podarí nájsť niečo na prvý pohľad nepoužiteľné a vdýchnuť tomu nový život,“ hovorí. Zároveň cielene spomaľuje tempo tvorby. Sezónnosť a trendy ju nelákajú – oblečenie by podľa nej nemalo podliehať módnym vlnám, ale charakteru nositeľa či nositeľky. Dôraz kladie na nadčasovosť, kvalitné spracovanie a osobný vzťah k odevu. Jej modely nevznikajú pre masy, ale pre jednotlivcov, ktorí si vyberajú vedome.


shooting for @projekt_365 w/ upcycled design by @mandach__ | foto @silvialeitmannova | hair @nikolastichy (@kdrko) | make-up @miyogiji | models @lenka.gerhatova (@mix_model_management) and @zuzanapitonakova (@heriett_models_slovakia)
Slovenskú módnu scénu vníma ako malú, no plnú talentu. Podľa nej tu vzniká množstvo zaujímavých projektov, ktoré by si zaslúžili väčší priestor a podporu. „Mnohí to vzdajú práve kvôli nedostatku infraštruktúry či obmedzenému trhu. O to viac si vážim každého, kto sa rozhodne ísť vlastnou cestou,“ dodáva. Zároveň cíti, že sa v posledných rokoch začína formovať komunita – zoskupenie ľudí, ktorí si navzájom pomáhajú, zdieľajú skúsenosti a podporujú sa. Sama sa aktívne zapája do rôznych podujatí, spoluprác a iniciatív, ktoré prepájajú tvorcov a verejnosť.


DISCORDANT BEAUTY show | backstage moments from @mbfl_ba | captured by @petrvagner
Okrem navrhovania odevov sa Monika venuje aj fotografii, ktorá s jej módnou tvorbou úzko súvisí. Jej cit pre kompozíciu, svetlo a detail sa prejavuje nielen pri stylingu či inscenovaní vizuálov značky MANDACH, ale aj v samostatných fotografických projektoch. Zaujíma ju prirodzenosť, momenty intimity a autenticity – neinscenované, no starostlivo vnímané. Fotografia pre ňu predstavuje ďalší spôsob, ako sa vyjadriť vizuálne – cez objektív zachytáva atmosféru, náladu, jemné nuansy. Často fotí portréty svojich priateľov a priateliek, ľudí, ktorí ju inšpirujú, alebo nosia jej tvorbu. „Fotografovanie je pre mňa osobné. Je to rozhovor bez slov, zachytený v obraze,“ hovorí. Jej vizuálny jazyk je minimalistický, no zároveň hrejivý – podobne ako jej odevy. Citlivo narába s farbami, svetlom a priestorom, čím vytvára pokojné a intímne vizuálne výpovede.


MONIKA MANDAČ | shot on analog while shooting on analog | foto @silvialeitmannova
DUALITY | foto @strudla_| model @zemanova_natasa (@heriettmodels) | mua @kdejepina
Do budúcna by rada rozvíjala značku MANDACH nielen ako módnu značku, ale aj ako priestor, kde sa prepája móda, umenie a zodpovedný prístup. V pláne má vlastný ateliér so showroomom, ktorý by slúžil ako miesto stretnutí – nie len na predaj, ale aj na dialóg. „Chcela by som vytvoriť platformu, ktorá ľudí povzbudí v tom, že sa dá tvoriť inak. V malom, s rešpektom – a predsa s veľkým dopadom.“


@lisasehrlieb and @hannadziub in coats made by MANDACH | shot by @anastasia.vorobiova_ | mua @kate.ter | coats available in @privee.lounge
Monika Mandač patrí k tým autorkám, ktorých tvorba presahuje hranice módy. V jej modeloch sa spája remeselná zručnosť s premysleným konceptom, rešpekt k materiálu s dôrazom na osobný prístup. Či už ide o odev, fotografiu alebo komunitný projekt, vždy sa v nich odzrkadľuje jej cit pre detail, autentickosť a zodpovednosť. Značka MANDACH tak nie je len o vizuálnom štýle, ale najmä o postoji – k tvorbe, k ľuďom aj k svetu, v ktorom žijeme.
Jej tvorba nesie stopy detstva plného kreslenia, rodinnej tvorivej atmosféry, aj poctivej práce počas štúdií a stáží. Všetky tieto vrstvy sa premietajú do výslednej formy, ktorá je premyslená, no zároveň otvorená vývoju. Symbolom tohto vývoja sa pre Moniku stali kabáty a saká – kúsky, ktoré kedysi odmietala, no dnes patria medzi jej najobľúbenejšie. Ich prepracovanosť, variabilita a schopnosť niesť zmenu v čase a priestore stelesňujú pohyb, premenu a hľadanie vlastnej cesty – v móde aj v živote. Spojenie umenia, poézie a techniky sa tak stáva základom jej tvorivého jazyka.


Monika Mandač je módna návrhárka pôsobiaca pod autorskou značkou MANDACH, ktorá prepája konceptuálne uvažovanie, precízne remeslo a osobný prístup k tvorbe. Venuje sa pomalej móde, redesignu a práci s recyklovanými materiálmi. Jej tvorba balansuje medzi technikou a intuíciou, formou a emóciou, pričom odev vníma ako výpoveď – vizuálny jazyk, ktorým rozpráva príbehy. Vyštudovala odevný dizajn na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a absolvovala odborné stáže na Nottingham Trent University (UK) či v Taliansku. Jej kolekcie boli prezentované na podujatiach ako Fashion LIVE!, Budapest Central European Fashion Week či v rámci výberu Národnej ceny za dizajn. Okrem odevov sa venuje aj fotografii, kde zachytáva intimitu, prirodzenosť a vizuálnu poéziu každodennosti.