Novinky
Je potrebné vysvetľovať, načo je dizajn a ako by mohol fungovať
Dátum: 10.11.2020
Autor: Martin Brix
„All those moments will be lost in time, like tears in rain.“ – Blade Runner. Obľúbený citát nášho dnešného hosťa, ktorého keď stretnete na ulici, väčšinou vyzerá, že nemá čo robiť a práve ide oddýchnutý po celom dni z pláže. Skromný človek, ktorý sa niekedy nerád prezentuje, ale jeho prácu určite zachytili mnohí a ani o tom neviete. Primárne sa venuje grafickému dizajnu, ktorý aj vyštudoval, ale svoje pôsobenie sa snaží nelimitovať len na toto odvetvie. Boris Meluš je pôvodne a stále grafický dizajnér, ktorý sa dnes označuje ešte aj ako kultúrny developer.
Vyštudoval pražskú UMPRUM (2009), počas štúdia absolvoval stáže na VŠVU v Bratislave a na KABK v Haagu. Venuje sa najmä dizajnu kníh, výstav, užívateľských rozhraní a komunikácii kultúrnych udalostí. V roku 2016 získal Národnú cenu za komunikačný dizajn za edíciu kníh Rudolfa Slobodu. Knihy robí Boris rád. Oveľa radšej než výsostne komerčné veci alebo reklamu. Aj keď proti nej nič nemá, ale kým nemusí, nechce sa mu do toho. Na dizajne ho niekedy štve, akú má krátku životnosť, no pri knihách má pocit opačný. Knihy máme v policiach roky a preto je pre Borisa dôležité, že má zmysel robiť ich dobre, lebo naozaj vydržia dlhšie ako reklama na jogurt. Veľkú časť zo svojho času venuje práci v Nadácii Cvernovka a jej hlavnému projektu – kultúrnemu a kreatívnemu centru Nová Cvernovka v Bratislave, ale na dizajn nezanevrel a pri zaujímavých projektoch sa mu k nemu darí občas vrátiť. V roku 2016 sa Boris Meluš stal víťazom spomínanej Národnej ceny za komunikačný dizajn a tento rok prijal ponuku podieľať sa na zásadnej zmene v podmienkach súťaže. Aktuálne je jej kurátorom a porotcom.
Národná cena za dizajn je dlhoročným prestížnym projektom, ktorý vyhlasujú Slovenské centrum dizajnu a Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, a ktorý organizuje Slovenské centrum dizajnu už od roku 1993, vtedy ešte pod názvom Dobrý dizajn. Súťaž je určená všetkým polohám dizajnu. Od roku 2015 oceňuje striedavo produktový a komunikačný dizajn. Po náročnom letnom hodnotení rekordných 469 prihlásených projektov sa NCD 2020 dostáva do druhého kola! Od 11. novembra 2020 si v Hurbanových kasárňach budete môcť pozrieť najlepší slovenský komunikačný dizajn posledných dvoch rokov naživo. Výstava predstaví vybraných 278 prác v oblastiach identita, kampaň, knihy a publikácie, digitál, animácia a video, priestor, písmo, obal a objekt, plagát a vizuál, nové horizonty a študentský dizajn.