Novinky
Ani deti nie sú imúnne voči vizuálnemu bordelu, v ktorom žijeme
Dátum: 02.02.2021
Autor: Martin Brix
Už ako dieťa dotvára a vylepšovala knižky. Takže štartovacia pozícia bola veľmi priaznivá, keďže už ako malá chcela byť umelkyňa alebo učiteľka. To sa jej aj splnilo. V roku 2012 ukončila štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, odbor vizuálna komunikácia. Počas štúdia absolvovala zahraničnú stáž na FaVU v Brne v ateliéri Papír a kniha. Po štúdiu odišla na profesionálnu stáž do holandského štúdia Autobahn, po ktorej sa znovu vrátila na Slovensko.
Martina Figusch Rozinajová je grafická dizajnérka a ilustrátorka, ktorej meno je uvedené vo vyše 60 tirážach prevažne kníh pre deti. Chce, aby sme mali v školách lepšie učebnice a to jej ide. Je držiteľkou štyroch Národných cien za dizajn (v roku 2009 za projekt Dizajn na kolesách v kategórii študentský komunikačný dizajn, v roku 2011 za katalóg Archive v rovnakej kategórii). Jej projekt „Nové učebnice“ získal taktiež národnú cenu za dizajn v roku 2013 a bol zaradení do medzinárodného výberu najlepších absolventských prác Graduation Projects 2013. Aktuálnym ocenením je Špeciálne uznania za spoločenský prínos za projekt Školské písmo. V spolupráci s Jánom Filípkom sa pustila do prehodnotenia stereotypov v písmach v slovenskom školskom systéme. Školské písané písmo, ktoré sa na Slovensku používa bez výrazných zmien takmer sto rokov pozná asi každý. V modernom prístupe k výučbe však naráža na svoje limity – je nevhodné pre ľavákov a pre žiakov s poruchami učenia. Doteraz nebolo digitalizované, čo všetkým komplikuje prácu. Preto Martina s Jánom písmo zdigitalizovali a poskytujú ho zadarmo. Chcú tak uľahčiť prácu učiteľom, grafickým dizajnérom a vydavateľstvám pri tvorbe učebných pomôcok. Cieľom projektu nebolo iba zdigitalizovať doteraz používané písmo. Študovali históriu a analyzovali čitateľnosť znakov – ako sa čítajú v predlohe, i po rýchlom napísaní. Skúšky rôznych tvarov a konzultácie s pedagógmi pomohli vzniku písma Skolske. Pôsobí moderne, a akoby bolo napísané rukou. Aj keď obsahuje veľa zmien, plynulo nadväzuje na našu tradíciu. Za tento projekt si odniesli aj Sošku Múzy v Hlavnej cene nadácie Tatra banky za umenie v kategórii dizajn.
Popri grafickému dizajnu a dizajnu kníh sa venuje aj detskej ilustrácií a je členkou Asociácie ilustrátorov na Slovensku. Knihy, pre ktoré vytvorila dizajn, sa „pravidelne“ objavujú medzi víťazmi súťaže Najkrajšie knihy Slovenska. A aby sme ešte ostali pri oceňovaní, tak kniha Hlbokomorské rozprávky Moniky Kompaníkovej s ilustráciami Veroniky Holecovej, ktorej dizajn robila práve Martina Rozinajová, získala niekoľko ocenení: Ocenenia Slovenskej sekcie IBBY – Najkrajšia detská kniha jari 2013, Najlepšia detská kniha jari 2013, odbornou porotou súťaže o Najkrajšie knihy Slovenska bola ocenená Cenou za ilustrácie a diplomom, získala prémiu Literárneho Fondu. Ako sa zvykne hovoriť, grafická dizajnérka „ovenčená cenami“.