Novinky

VNEM / Tímea Kepová

Snaha pochopiť každý jeden materiál, s ktorým pracuje

Dátum: 01.12.2024

Autor: Martin Brix

Pochádza z východného Slovenska a venuje sa prevažne produktovému dizajnu a tým že vyštudovala interiérový dizajn, tak aj tomu interiérovému. Niekedy pred siedmimi rokmi sa rozhodla splniť si sen a ísť študovať na umeleckú školu. Ako sa hovorí: „Aby si niečo dosiahol, tak musíš proste makať“. Tímea začala na sebe makať. Hlavne preto, lebo študovala na gymnáziu a vedela, že všetky tie predmety, ktoré mali v škole nie sú tým, čo chce v živote robiť a vždy ju to viac ťahalo kreatívnym smerom. Rok pred príjmačkami na vysokú školu sa prihlásila na Súkromnú základnú umeleckú školu v Michalovciach k Miroslavovi Capovčákovi. Tu rok na sebe makala, kreslila a učila sa ako nad umením a dizajnom rozmýšľať. Po roku kreslenia a rozmýšľania sa Tímei podarilo dostať na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave na katedru Dizajnu do Ateliéru interiérového dizajnu.

Tímeino rozhodnutie ísť študovať dizajn má základy už niekedy v detských časoch. Už odmalička mala ruky plné práce. Keďže pochádza z dediny, rodičia ju neučili kresliť ale skôr si niečo vyrábať. S mamou si vytvárali ikebany a s otcom opravovala kosačku. Tímea bola zvyknutá si svoj priestor okolo seba zveľaďovať a niečo doň si vytvárať. Dnes vytvára interiéry a do nich produktový dizajn.

Tímea Kepová vo svojej tvorbe neustále skúma hranice medzi funkčnosťou, estetikou a experimentálnym prístupom k dizajnu. Jej návrhy sú charakteristické citlivým prepojením technológií, udržateľnosti a hlbokého konceptuálneho premýšľania o potrebách moderného človeka.  

Tímea sa zaoberá otázkami, ako dizajn ovplyvňuje životný štýl, pričom často reaguje na súčasné trendy a výzvy. Projekt Up and Down reflektuje tému sedavého spôsobu života a podporuje pohyb prostredníctvom unikátnych foriem sedenia. Nábytok sa stáva aktívnym prvkom, ktorý motivuje užívateľa k zmene polohy a podporuje kreatívne myslenie. Jej projekty, ako Stolička DWA alebo návrhy založené na 3D tlači, demonštrujú odvahu experimentovať s modernými technológiami a materiálmi. Vízia budúcnosti sa v jej tvorbe prejavuje nielen použitím inovatívnych technológií, ale aj schopnosťou reagovať na meniace sa potreby spoločnosti. Silným aspektom jej práce je ekologická zodpovednosť, ktorá sa prejavuje v projektoch ako Tonici či kolekcia Up and Down. Využívanie odpadových materiálov, podpora recyklácie a minimalizácia odpadu sú hlavnými piliermi jej tvorby. Tímea ukazuje, že udržateľný dizajn môže byť nielen funkčný, ale aj esteticky hodnotný.  

Stolička DWA

Dizajn Tímei Kepovej sa často inšpiruje proporciami a ideálmi krásy, pričom vytvára diela, ktoré pôsobia ako premyslené solitéry. Projekty ako Kolekcia 15:15 a Stolička DWA demonštrujú jej cit pre vyváženie formy a funkcie, pričom zachovávajú silný vizuálny dojem. V projektoch, ako je Up and Down, Tímea prináša interakciu a zážitok do každodenných objektov. Nábytok vníma nielen ako funkčný prvok, ale aj ako prostriedok k vytvoreniu osobnejšieho vzťahu medzi užívateľom a objektom. 

INTERÉR ROJO
Semestrálnou úlohou bolo navrhnúť interiér v zlatom reze. Interiér bol určený pre mladého „single“ človeka a jeho súčasťou mal byť solitér, v tomto prípade hojdacia sieť.

Posadnutosť hotovými výrobkami oslabuje náš reálny svet…“ Táto myšlienka sa stala hlavným zdrojom inšpirácie pri navrhovaní interiéru aj solitéru, ktorý z neho vychádzal. Rozmery interiéru boli pevne stanovené a predstavovali 7,854 × 4,854 × 3 m, čo sú proporcie zlatého rezu. Keďže išlo o pomerne malý priestor, návrh bol spracovaný tak, aby zachoval dostatok voľného priestoru.

Tímea vytvorila miesto harmónie dvoch svetov. Jeden svet predstavoval nočnú a hygienickú zónu, kde dominovala čistota, druhý denný, kde prevládalo voľnomyšlienkarstvo. Tieto dve časti prepojila „tunelom“, ktorý slúžil ako spojenie medzi dňom a nocou. Odkladací priestor sústredila na jedno miesto, čím eliminovala zbytočný neporiadok – pretože tam, kde je neporiadok, nemôže existovať harmónia. Nábytok zdvihla nad podlahu, čo umožňovalo svetlu preniknúť celým priestorom. Denná zóna obsahovala originálny prvok – nafukovaciu pohovku, ktorá „vychádzala zo zeme“ podľa potreby. Sieť slúžila nielen ako miesto na sedenie, ale zároveň aj ako spôsob oddelenia priestoru. Hojdačka, ktorá bola súčasťou návrhu, ponúkala netradičný pohľad na pohodlie – napriek očakávaniam bola prekvapivo komfortná. Celý návrh sa niesol v duchu netradičnosti a experimentovania s myšlienkou zlatého rezu a jeho presnými proporciami, čo umožnilo preskúmať, kam až dokáže táto idea zájsť.

DVOR REMESIEL UĽUV
Cieľom projektu bolo vypracovať architektonicko-výtvarné riešenie nádvoria budovy Ústredia ľudovej umeleckej výroby (ÚĽUV) v centre Bratislavy v duchu dizajnu inšpirovaného tradičnými remeslami.

Dvor remesiel má mnoho podôb. Konajú sa tam podujatia, trhy, detské tábory, nachádza sa tam administratívna časť ÚĽUV-u, galéria, knižnica, obchodík a mnoho ďalšieho. Tímein návrh akceptoval všetky podoby dvora a umožňoval mu meniť sa podľa aktuálnych potrieb. Nosným prvkom bol stolček (hokerlík, šamrlík), ktorý sa prispôsoboval zmenám dvora. Do nádvoria zakomponovala dva stromy a množstvo zelene, aby ľudia po príchode z rušnej Obchodnej ulice mali pocit, že sa ocitli v pokojnom a príjemnom prostredí. Celý dvor navrhla v modernejšom a zjednotenom duchu, aby tradičné remeslá a výrobky, ktoré sa tam umiestnili, mohli vyniknúť.

ELEVATION HOUSE
Tímea vo svojej práci navrhla koncept posuvného domu, ktorý reagoval na aktuálne výzvy súčasnej doby a skúmal možnosti bývania v budúcnosti, konkrétne v roku 2061. Jej cieľom bolo vytvoriť interiér, ktorý zároveň fungoval ako exteriér, a riešiť problém malých priestorov, nedostatku miesta a možností na usadenie väčšieho počtu osôb. Návrh bol založený na minimalizme a odstraňovaní tradičného nábytku, pričom dôraz kládla na ekologický životný štýl. Centrálnymi prvkami boli dva hlavné kubusy, ktoré plnili nosnú funkciu domu a obsahovali všetko potrebné: na prízemí kuchyňu a odkladací priestor, na prvom poschodí kúpeľňu a šatník. Kuchynskú linku navrhla ako pohyblivú, aby sa dala prispôsobiť aktuálnym potrebám. Denná zóna na prízemí obsahovala stôl, ktorý spolu so stoličkami tvoril jediný zakomponovaný nábytok.  

Súčasťou projektu bol návrh a realizácia stoličky, ktorá rozvíjala myšlienku maximálneho využitia priestoru a možnosti usadenia viacerých hostí. Dizajn stoličky bol založený na princípe zasunutia dvoch častí do seba – kovovej a drevenej. Vo výsledku pôsobila ako jeden celok, pričom primárna sedacia časť bola drevená. Stôl navrhla ako rozložiteľný, aby sa dal ľahko presunúť aj do exteriéru, keďže sa skladal z dvoch kusov. Posuvný dom bol koncipovaný na princípe „pod zem / nad zem“, čo mu umožňovalo v jednej chvíli skryť sa pod povrch alebo vystúpiť nad zem a ponúknuť spojenie s prírodou bez potreby opustiť dom. Interiér bol zbavený tradičných stien, ktoré nahradili celopresklené plochy, poskytujúce panoramatický výhľad v nadzemnej časti a pocit bezpečia v podzemí. Tímein návrh bol zároveň flexibilný a prispôsobiteľný rôznym lokalitám, v ktorých by mohol byť tento koncept realizovaný.

CONCEPT OF 3D PRINTED HOUSE
Koncept návrhu celotlačeného domu využíval technológiu 3D tlače ako víziu udržateľného budovania ľudských obydlí. Plochy určené na používanie mohli byť zhotovené z akéhokoľvek plošného materiálu, napríklad z recyklovaných kompozitov alebo dreva dostupného v danom regióne. Interiér získaval charakter chrámu vďaka zbiehaniu stien smerom nahor, čím sa eliminovala potreba dodatočnej strechy.

Interiér bol výškovo členený. Prostredníctvom troch základných výšok bol rozdelený na zóny – dennú, pracovnú a nočnú, pričom tieto zóny vizuálne do seba nezasahovali. Technické vybavenie potrebné pre fungovanie sebestačného domu bolo priamo zakomponované do návrhu, čo odstránilo potrebu samostatnej technickej miestnosti. Všetky uvedené vlastnosti domu prispievali k vytvoreniu zdravého a udržateľného prostredia na bývanie, ktoré bolo o krok bližšie k spojeniu s prírodou.

TONICI
Projekt Tonici vznikol v spolupráci s firmou TON a.s. a Ateliérom industriálneho dizajnu na VŠVU. Tieto upcyclingové dekorácie v podobe zvieratiek sú vyrábané z chybných kusov sedákov, ktoré by inak nemohli byť ďalej použité. Spolu s krabičkami sú vytvorené výlučne z vyradených polotovarov pochádzajúcich z výrobného procesu.

Hlavnou myšlienkou projektu bolo vdýchnuť týmto materiálom nový život. Vďaka tomu sa Tonici stali nielen dekoráciami, ale aj spoločníkmi v interiéri. Každé zvieratko má svoj vlastný charakter a meno – koho by ste si našli vo svojej krabičke? Bude to Huston, Delfton, Papton alebo Bažton? Cieľom projektu bolo poukázať na dôležitosť recyklácie a využívania materiálov, ktoré by inak skončili ako odpad. Zvieratká Tonici tak nie sú len hravými doplnkami, ale aj ukážkou toho, že aj v dnešnej dobe je možné tvoriť s ohľadom na ekológiu a udržateľnosť.

STOLIČKA DWA
Stolička DWA rieši problém s usadením väčšieho počtu osôb. Môžete ju použiť ako samostatnú stoličku a keď prídu hostia, stačí vysunúť ďalšiu. Vrchná je zhotovená z dubového masívu a druhá je subtílnejšia, vyrobená z hliníkových profilov. Stoličky pri zasunutí do seba pôsobia ako jeden kus nábytku. 

Ako prototypová verzia je hliníková stolička kombináciou profilov a 3D tlačených spojok. Takéto riešenie poukazovalo na tému bývanie v budúcnosti, kedy tlač kovu bude oveľa prístupnejšia. Spojky by boli zhotovené 3d tlačou kovu.

UP AND DOWN
Kolekcia Up and Down skúma tému odpočinkového sedenia. V dnešnom sedavom životnom štýle vnímam odpočinok ako prostriedok podpory kreativity cez pohyby tela. Tieto objekty zaisťujú, že každé sedenie je jedinečným zážitkom. Spájajú sedenie/ležanie na zemi s vyššími štandardnými polohami. Práca sa opiera o motto „nič sa nezmení, pokiaľ sa nič nezmení“, a ponecháva na nás, ako potrebu zmeny vnímame.

Autorské duo Timea Kepová a Georgios Somarakis tvoriaci VNEM STUDIO sa verejnosti predstavili sériu solitérov, ktoré sa tvarovo vymykajú od bežných nábytkov. Inšpiráciu našli v antickom ideály krásy, kde motív krásy sa považuje ako súlad proporcií.

KOLEKCIA 15:15
Kolekcia 15:15 predstavuje sériu solitérov, ktoré sa tvarovo vymykajú od bežných nábytkov. Ich forma vychádza z estetického ideálu antiky, kedy sa motív krásy javí ako súlad proporcií. Rozštvrtením dokonalého tvaru – kruhu, vznikajú nohy pre dané produkty zo série. Tie sú robustné, odzrkadľujúce monumentálnosť antických stĺpov. Kolekcia tak má nabádať k zamysleniu sa a ľahšie umožniť vybudovanie si vzťahu človeka k danému predmetu. 

15:15 collection (foto Jakub Michal Teringa | @jmteringa)

Práve to sú podstatné atribúty udržateľnosti v kontraste s masovo vyrábaným, nekvalitným nábytkom. Kolekciu tvorí stolík, stolček a lavica z dreveného masívu. Kolekcia vie v súkromnom priestore fungovať ako funkčný prvok s výrazným estetickým prejavom. Vo verejnom priestore má schopnosť namnožením zásadne dopĺňať vizuálnu identitu podnikov, ale aj galérií či múzeí.

Tvorba Tímei Kepovej sa pohybuje na priesečníku dizajnu, umenia a environmentálnej zodpovednosti. Jej projekty nie sú len praktické a esteticky príťažlivé, ale aj hlboko premyslené koncepty, ktoré reagujú na aktuálne potreby spoločnosti. Či už ide o podporu pohybu, inovatívne materiály alebo udržateľnosť, jej tvorba je odrazom dizajnu orientovaného na budúcnosť – dizajnu, ktorý prepája ľudí, prírodu a technológie v harmonický celok.



Galéria