Novinky
Remeselne kvalitne prepracované umelecké diela v študentských kolekciách
Dátum: 24.11.2024
Autor: Martin Brix
Študentka Vysokej školy výtvarných umení na Katedre textilnej tvorby v Ateliéri odevného dizajnu prišla do Bratislavy z Košíc cez Liberec, kde študovala bakalára na Katedre designu Fakulty textilní Technické univerzity.
Celé svoje „teenage“ obdobie sa venovala športu. Dvanásť rokov hrala basketbal až do svojich devätnástich. Po svete sa pohybovala len v teplákovej súprave a jednoduchým copom. Keby ste stretli Leu v tom čase asi by ste dnes nepovedali, že je to jedna a tá istá osoba. Po štúdiu na gymnáziu nevedela, ktorým smerom sa poberie ďalej. A tak si dala na rok pauzu. Počas obdobia premýšľania a hľadania samej seba zistila, že ju to ťahá do kreatívneho sveta. Jeden deň na návšteve u známej sa zoznámila so šijacím strojom. Práca na šijacom stoji jej učarovala. O mesiac neskôr Lea “vychytala“ zľavu v Lidli, kde predávali jednoduché šijacie stroje. Leina cesta k móde sa začala niekde v tomto období, keď si začala šiť na lacnom plastovom šijacom stroji z Lidla. No Lea nebola ani zďaleka pripravená na štúdium módy na umeleckej škole. Nechávala si priestor na samoštúdium, zdokonaľovanie sa v kreslení a šití. To sa ale Leinmu otcovi nepozdávalo. Navyše ani nerozumel tomu čo Lea robí a neveril, že niekto sa môže módou živiť, preto prihlásil Leu na Leteckú fakultu. Šťastie v nešťastí ale s koronou prišiel aj „voľný“ čas, kedy sa Lea mohla venovať a zdokonalovať v tvorbe odevov. Bola doma a makala na sebe. Až nabrala sebavedomie a rozhodla sa podať si prihlášku na školu v Liberci. A tu sa oficiálne začína Leina cesta módnej návrharky.
Leinu tvorbu si predstavíme na jej kolekciách Textiliana, Rezané kvety, Urob si sám a Máj.
Kolekcia Textiliana je inšpirovaná osudom Textilany, bývalej textilnej továrne v Liberci, ktorá výrazne ovplyvnila miestny priemysel. Celá kolekcia skúma prepojenie tradičných textilných techník s modernými prístupmi. Lea na projekte spolupracovala spolu s Ladou Mačkovou. Na kolekcii pracovali s kombináciou tkaných a pletených materiálov, čo im umožnilo experimentovať s rôznymi štruktúrami a vzormi. Využili pletacie techniky na tkaniny, a naopak, skúmali možnosti pletených pásov v procese tkania. Dôležitým prvkom boli prírodné materiály ako hodváb, ľan a vlna, pričom použili aj deadstockové textílie priamo z Textilany. Pleteniny vznikli za pomoci rôznych pletacích strojov, čo kolekcii dodalo rozmanitosť. Kolekcia je poctou histórii Textilany, ale aj dôkazom, ako sa tradičné techniky dajú prispôsobiť modernému dizajnu. Cieľom tejto dvojice bolo spojiť minulosť so súčasnosťou a vytvoriť tak odevy, ktoré odrážajú kvalitu a inovácie, ktoré Textilana predstavovala.
Rezané kvety sú stáročia súčasťou našich životov. Predstavujú symbol krásy, bohatstva, nádeje, lásky. V dnešnom svete konzumerizmu sa, ale jedinečnosť rezaných kvetov vytráca. Obrovský dopyt po rezaných kvetoch sa prirodzene odzrkadlil v ich masívnom pestovaní. Toto pestovanie má nebezpečný dopad na ekologický stav našej planéty. Vysoký dopyt si vyžaduje rýchlu spätnú väzbu, čoho výsledkom sú často neprimerané, až život ohrozujúce pracovné podmienky – či už pri príprave kvetov na export, alebo ich postrekovaní. Táto znepokojujúca skutočnosť, je dôvodom výberu Leinej témy. Spomedzi kategórie rezaných kvetov si vybrala tulipány, keďže ide o najobľúbenejšie, a teda aj napredávanejšie kvety. Motív tulipánu zakomponovala do dezénov oboch odevov z kolekcie Rezané kvety.
Punk pre Leu znamená slobodu, odmietnutie už nastavených hodnôt a boj za vlastnú identitu. V dnešnej medializovanej dobe majú všetci potrebu napodobňovať svoje umelo vykonštruované vzory, namiesto toho, aby hľadali svoj vlastný názor a formovali svoju osobnosť. S touto subkultúrou sympatizuje v ich ľahostajnosti k masovým názorom, absencii strachu z neprijatia spoločnosti a snahe sa odlíšiť. Punk nie je len násilníctvo, hlasná hudba, provokácia či hromada fetu, ale vnútorná potreba sa neskrývať za už predloženými istotami a všeobecne uznávanými názormi. Na pilieroch punku, vznikla v spolupráci s Ladou Mačkovou, kolekcia Urob si sám.
Kolekcia Máj je inspirovaná básňou Karela Hyneka Máchu. Hlavný prvok, ktorý Leu na básni Máj zaujal, je spôsob vykreslenia lásky. Je intenzívna, bolestivá a komplexná. Práve komplexnosť lásky je hlavnou témou jej semestrálnej práce. Rozhodla sa na ňu nahliadať z dvoch perspektív: z perspektívy mladej ženy hľadajúcej pocit lásky v niekoľkých partneroch a z perspektívy ženy v zrelšom veku, ktorá sa, aj napriek absencii partnera, obklopuje láskou každý deň. Pre obe je láska veľkou súčasťou ich života, je základným kameňom, no i niečím krehkým, zlomiteľným. Tieto dva, na prvý pohľad, kontrastné koncepty sú vyobrazené tuhým reklamným banerom a bublinkovou fóliou. Prítomnosť oboch materiálov v odeve naznačuje ich vzájomnú koexistenciu a schopnosť dopĺňať sa. Krehkosť sa však nemusí chápať len ako citlivosť alebo intímnosť, ale aj ako naivita. Naivitu by prirovnala k stavu opitosti láskou. Tá je charakteristická pre mladú ženu, ktorej doterajšie partnerské skúsenosti boli veľmi krátke a povrchné. Opitosť je hlavne stavom fyzickým, krátkodobým a chaotickým. Na protiľahlej strane je stabilita ženy v zrelšom veku. Stabilita je vyrovnanosť, triezvosť a odstup. Je to stav mysle a vyžaduje si dlhodobý proces sebareflexie. Tento proces je zobrazený nielen použitým materiálom, ale aj mohutnosťou samotného odevu. Odevy sú šité zo zvyškových materiálov a podľa konceptu zero-waste, resp. bez produkovania akéhokoľvek odpadu.
V semestrálnej práci POHYB A KLID sa bližšie zamerala na prepojenie športu a dizajnu. V jednom z objektov sú vizuálne zachytené zväčšené basketbalové lopty a sieť, ktoré vo výsledku predstavujú loptu prechádzajúcu cez sieť basketbalového koša. Najčerstvejšie prichádza Lea s minisériou štyroch originálnych trojuholníkových kabeliek zo zbytkového baneru.
Keď ide do „sekača“, okamžite zájde do pánskej sekcie. Možno aj preto má rada unisex módu, ktorú aj tvorí. Odevy z Leiných kolekcií by si obliekol ako aj muž tak aj žena, keďže aj ona sama sa tak oblieka. Do budúcna by chcela pokračovať v tvorení viac tradične a pracovať s prírodnými materiálmi, hlavne vlnou.