Novinky

RAUM / Jozef Kahánek

Transformácia modernej módnej kultúry a podpora zodpovedných spotrebiteľských praktík

Dátum: 15.09.2024

Autor: Martin Brix

Počas štúdia módneho dizajnu v Dánsku (VIA University College) mal možnosť absolvovať stáž v Berlíne, kde sa rýchlo zamiloval do živej underground scény a kultúrnej rozmanitosti tohto mesta. Preto mu bolo jasné, ktoré kroky podnikne po skončení štúdia v Dánsku. Čoskoro nato sa presťahoval do hlavného mesta Nemecka, kde sa stretol s rôznymi umelcami, ktorí ho motivovali k tomu, aby začal pracovať na kolektíve RAUM. 

Jozef mal ako dieťa svojho vlastného zajaca, ktorého rád obliekal a robil mu módne prehliadky. Šil mu malé outfity, ktoré potom musel nosiť. Pani učiteľka na základnej umeleckej škole ho vždy podporoval a viedla k umeniu. V tomto období sa začala rozvíjať Jozefova vášeň pre dizajn. Po všeobecnom štúdiu na gymnáziu sa ako jediný z triedy rozhodol pre štúdium kreatívneho odboru a to rovno v Dánsku, kde zistil, že tam naozaj patrí. Počas štúdia našiel sám seba a začal si budovať svoj vlastný rukopis. Od farebných návrhov až po prácu so siluetou, strihmi, manipuláciou s látkami a monotónnou farebnosťou. Dnes je podpísaný pod projektami kolektívu RAUM, ktorý sám založil. Unisex outfity, ktoré sú funkčné a nositeľné, avantgardné ale aj „ready-to-wear“ na bežné nosenie.

RAUM spája rôzne talenty a formy umenia a dizajnu, pričom kladie dôraz na kreativitu, remeselnú zručnosť a spojenie ľudí s prírodou. Skúma hranice medzi realitou a predstavivosťou, čerpá inšpiráciu zo snov, spomienok a mýtov. Udržateľnosť je neoddeliteľnou súčasťou étosu RAUM, pričom návrhy zdôrazňujú prepojenie medzi človekom a prírodou, čím odmietajú dnešné spoločenské normy a konzumný spôsob života. Namiesto toho uprednostňujú jedinečnosť a podporujeme vzťah umenia a módy. 

Kolektív verí, že udržateľnosť je povinnosťou dizajnérov, ktorá presahuje nie len výber organických materiálov. Cieľom RAUM je pretvárať modernú módnu kultúru a spotrebiteľské praktiky, ísť príkladom a ponúkať alternatívy zákazníkom. Produkty RAUM sú pre spotrebiteľov zaujímavé nielen pre svoju udržateľnosť, funkčnosť a estetickú príťažlivosť, ale aj pre rozmanitú komunitu, ktorú vytvárajú a podporujú.

V portfóliu RAUM nájdem projekty The Dream, Pretty Doll, Rusalka a najnovšiu kolekciu Summoning of Mora. Tieto takzvané „kapitoly“ nám viac priblížia atmosféru a rukopis berlínskeho kolektívu:

The Dream

„Byť uviaznutý nikdy nie je dobrý pocit. Vieš, že v tebe niečo je. Niečo sa hýbe. Niekedy to šepká, inokedy to kričí.

Mala som sen, že to vypustím von. To stvorenie, ktoré žije v mojom tele. V mojom srdci. Malo by žiť divoko a slobodne. Bez akýchkoľvek obmedzení, bez nutkania označiť to. Nemalo by cítiť potrebu patriť niekam. To stvorenie by malo len existovať. Žiadny skutočný účel, okrem toho byť samo sebou. Iní by si možno niečo na to stvorenie vmysleli. Možno nejakú zvrátenú silu. Že narúša normy. Provokuje ľudí, ktorí sa chcú držať svojich starých, nikdy sa nemeniacich vzorcov. Desí ich. Čo všetko bude schopné urobiť? Ako nás všetkých ovplyvní?

To stvorenie je moja kreativita.

Práve dorazilo do svojho nového domova. Priestoru, kde môže len existovať. Miesta bez obmedzujúcich stien, ktoré by ho chceli uväzniť. Miesta bez akýchkoľvek ročných období. Jar, leto, jeseň a zima sa dejú naraz. Nie sú tam žiadne okná do vonkajšieho sveta, čo môže znieť temne a strašidelne, ale pre to stvorenie je to raj. Nikto sa nepozerá ani sa ho nesnaží zmeniť. Môže len byť a rozhodovať sa, čo chce robiť a kedy to chce robiť. Je to vyživujúce miesto, ktoré udržuje stvorenie pri živote. Pretože všetko, čo kedy potrebovalo, bol RAUM.“

Pretty Doll

„Pekná porcelánová bábika zostala sama. Tichá, nemá, len tieň v miestnosti. Prídeš sa hrať, pustíš ma a necháš ma samú. Som popraskaná, zlomená, snažím sa upratať všetky tieto črepy, ktoré si spôsobil ty. Na konci použijem tieto črepy, aby som sa bránila, ale prečo by si si to mal všimnúť? Som nič, len tieň v miestnosti.“

Rusalka

„Zlom z týchto hraníc, z tejto ríše. Voda ma volá. Chcem sa vrátiť ku svojim koreňom, k svojmu pôvodu, do svojho domova.“

Rusalka je v slovanskom folklóre (vo francúzštine Meluzína alebo germánsky Nixie) zvyčajne zobrazovaná ako ženský vodný duch, pripomínajúci nymfu alebo vílu. Entita je často vykresľovaná ako škodoradostná voči ľudstvu, láka ľudí do vody a topí ich, aby zhromaždila ich duše. V ďalšej kapitole je Rusalka uväznená v bezduchom ľudskom svete, cíti sa stratená a beznádejná. Túžba po návrate do prírody, do jej domova. 

RAUM Collective predstaví 13. októbra počas Merzedes Benz Fashion Live! 2024, svoju kolekciu Summoning of Mora, revolučné spojenie módy a umenia, ktoré nanovo definuje tradičné módne paradigmy cez svoju kreativitu a udržateľnosť. Summoning of Mora rozpráva príbeh o More alebo „nočnej more“, čerpajúci inšpiráciu zo slovanského folklóru. Mora, často zobrazovaná ako zlovestná bytosť, je známa tým, že vyvoláva strach v nás počas spánku. Každý outfit reprezentuje iný strach, ktorý Mora prináša a ľudia zažívajú počas svojho života: napríklad strach zo starnutia, irelevantnosti, slabosti, rozdielnosti, alebo smrti. 

Táto kolekcia stiera hranice medzi couture a ready-to-wear, taktiež medzi realitou a predstavivosťou. Každý kúsok stelesňuje dôkladné remeselné spracovanie a osobitý dizajn. Zameranie na umeleckú tvorbu povyšuje každý odev nad obyčajnú módu a ponúka príbeh, ktorý presahuje trendy a ročné obdobia. Materiály sú starostlivo vyberané s prihliadnutím na udržateľnosť: obsahujúc upcycklované a recyklované prvky, ako sú napríklad vintage čipky, háčkovanie z drátu, výšivky, spolu s inovatívnymi technickými tkaninami a znovu použitou kožou.

Tatry: RAUM Collective – Editoriál pre Summoning of Mora fotený vo Vysokých Tatrách

Jozef Kahánek spája rôzne talenty a formy umenia a dizajnu, pričom kladie dôraz na kreativitu, remeselnú zručnosť a spojenie ľudí s prírodou. Skúma hranice medzi realitou a predstavivosťou, čerpá inšpiráciu zo snov, spomienok a mýtov. Svojou tvorbou spája tradičné módne techniky s moderným remeslom, čím sa stavia proti „fast fashion“ a podporuje hodnoty kreativity a kvalitného spracovania.



Galéria