Novinky

Lenka Vallová

Experiment, jednoduché formy, udržateľnosť a tvorba, ktorá odráža vnútorný svet samotnej autorky

Dátum: 15.05.2023

Autor: Martin Brix

Sama úplne nevie vysvetliť, čo ju viedlo k móde. Čo je ale isté je, že vždy ju móda a odev fascinovali. Na svoje detstvo si pamätá, skrz svietiace tenisky, ktoré boli „proste ultra super“ a vraj doteraz za nimi plače lebo sa v nich cítila ako „najväčší frajer“. K týmto extravagantným teniskám nosila „smiešnu sukňu“, čo jej rodina moc neocenila. Lenka bola šťastná aj keď nenosila slušné topánky k peknej sukni.

Lenka Vallová je mladou študentkou Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave na Katedre Textilná tvorba. Odev ju fascinuje v tom, že vie byť prirodzenou fyzickou extenziou nás samých a zároveň funguje ako kombinácia veľa veci ako takých. Oblečenie môže byť akoby štít pred spoločnosťou, alebo môže slúžiť ako oznamovacia tabuľa, môže to byť doslova naše srdce na rukáve ako symbolická alebo metaforická hodnota odevu.

Lenka vo svojej tvorbe rada dáva ľuďom priestor pre slobodu a pre plnosť expresie ich podstaty. Vždy keď niečo tvorí, snaží sa tomu čo najviac priblížiť. „Nie je to pre nás, ľudí, také samozrejmé aj keď by sme tomu chceli veriť.“ Lenka však verí, že „fluidita“ – tekutosť ako prijatá súčasť našej reality a identity nám to vie dovoliť. Nemusíme byť vždy rovnakí, neustále len zapadajúci do vopred pripravených škatúľ a boxov našej rodiny, okolia, či predstáv nás samých. Schopnosť meniť sa Lenku celý život fascinuje. „Od toho ako som bola učená, že zmeniť názor je znak slabého charakteru (nie je, len som potrebovala ísť ďalej a rásť), cez zaťatosť v známom – pre strach z neznámeho, až po poddanie sa vánku fluidnej neistoty: že možno neviem, no pýtam sa, učím sa, neodsudzujem neznáme a hľadám pravdu“ dodáva Lenka.

Kolekcia odevov ENDLESSLY MYSELF skúma fragmenty ľudskej identity, ktoré tvoria dokopy jeden celok: vnútornú hodnotu človeka. Lenka v kolekcii skúma a postupne objavuje, aké skvelé je to byť samou sebe. Následne prichádza ďalší krok: objavené stelesniť v tom ako kráča, ako sa smeje, kam sa pozerá (dnu či von?) a koho ľúbi. Že všetko môže, a že je to dobré. V procese práce na kolekcii postupne prišla k zisteniu, že nie je nutné sa tomu vždy poddať – aby okolnosti tvarovali nás, ale že máme samých seba v rukách – a môžeme seba tvoriť. Z dobrého k lepšiemu: zo slávy do slávy. Jednotlivé súčasti týchto troch modelov toto presne odrážajú. Rozfragmentované a rôznorodé ako my sami, no spolu vytvárajúce celok, ktorý dokopy funguje. „Odevy sprevádzajú prvky priväzovania: lebo chcem prijať svoju identitu – nie ako otroctvo – ale ako niečo, čo si dobrovoľne vyberám, uvádzajúc samú seba tak do slobody.“ dodáva Lenka ku svojej kolekcii.

ENDLESSLY MYSELF | @klara.kusa | @sjuziuzmainsta | @sjuziuzmainsta | @_veve_l | @lubkadekanova

Ak zápasíte so snahou o dokonalosť, semestrálna práca Lenky Vallovej s názvom ZLATOM ZDOBENÍ je venovaná práve Vám. Lenka sa rozhodla hlbšie skúmať a následne výtvarne spracovať svoje (a nielen svoje) bolestivé vnútorné šialenstvo, zvané aj perfekcionizmus. Verí, že antidótou k tejto až chorobnej snahe o akúsi robotickú dokonalosť je práve naša zraniteľnosť, a práve preto chcela k tejto sérii textilných portrétov pristúpiť presne takto: s úprimnosťou, spontánnosťou, hravosťou a ľudskou krehkosťou, do ktorej skrze túto semestrálnu prácu túži pozvať aj druhých. Spravila tak aj skrze instagramový prieskum, kde sa ľudí pýtala na témy snahy o dokonalosť v ich umeleckej tvorbe či jednoducho v živote, pričom niektorých z nich aj zahrnula do tejto práce. V tomto hľadaní možných východísk sa primárne inšpirovala japonskou technikou „kintsugi“, ktorá spočíva z opravy rozbitej keramiky pomocou lepidla zmiešaného so zlatým pigmentom. Nedokonalosti predmetu sú podľa filozofie spojenej s touto technikou vnímané ako jedinečné prvky obohacujúce príbeh danej veci, pridávajúc jej na kráse a hodnote. Pripomínala si zároveň slová súčasnej maliarky Any Leovy: „Ozaj to nie je jednoduché a vyžaduje si to mnoho úsilia: mať sa rád a oceniť seba samého natoľko, že si dovolíme byť nedokonalí.“

„Možno aj vy sa spolu so mnou (a s Paulom Gauguinom) sami seba pýtate: „Odkiaľ prichádzame? Kto sme, a kam ideme?“ Vždy som si myslela, že odpovede na tieto otázky už dávno poznám, no už známe odpovede sa za posledné mesiace stali len ďalšími a ďalšími otázkami.“ začína Lenka popis svojej semestrálnej kolekcie. Základná myšlienka textilného objektu MAKING PEACE v Lenke vznikla ako reakcia na jej vnútorné prežívanie vecí, keď sa v rámci inej semestrálnej práce venovala vlastnému perfekcionizmu. Tým, že nielen vo svojej tvorbe, no aj v svojom živote dala väčší priestor nedokonalostiam, objavilo sa pred ňou nespočetné množstvo rôznych pocitov, uvedomení si a otázok, ktoré sa jej už akosi nepáčili. Zistila, že je ešte veľmi veľa toho, čo potrebujem prijať: mnoho vecí, nad ktorými musím vyhlásiť mier. Práve preto svoju semestrálnu prácu pomenovala MAKING PEACE. „Na jednej strane pod týmto slovným spojením chápeme uzmierenie, no sloveso „making“ zároveň dodáva dôraz výtvarnej stránke výslednej práce, naznačujúc tak proces, v ktorom som sa zatkávaním staršieho materiálu do nového snažila prijať, a až rukami vytvoriť uzmierenie, ktoré sama so svojou životnou cestou hľadám. Spravila som tak upcyklovaním mojich starších tričiek a šiat, ktoré som nafarbila a zapracovala do výsledného diela, tkaných šiat.“ dodáva Lenka.

MAKING PEACE | @artsybadboii | @luckavallo

V septembri 2022 sa VŠVU prezentovala na tematickom podujatí FOCUS: Wear Sustainably organizovaného v rámci českého predsedníctva v Rade EÚ. Predstavili sa tu nielen najnovšie nápady a projekty udržateľnej módy, ale aj nová generácia českých a slovenských dizajnérok a dizajnérov, technológov a technologičiek či nezávislých platforiem skúmajúcich ekologickejšie možnosti. Návštevníci sa dozvedeli o najnovších etických materiáloch, udržateľných technológiách a postupoch v dizajne obuvi, pletenín alebo digitálnom dizajne. V rámci podujatia dostal priestor aj experimentálny študentský módny dizajn, ktorý bol prezentovaný na Slow Fashion Show. Súčasťou prehliadky Slow Fashion Show bol aj kostýmový dizajn Lenky Vallovej.

Ďalším projektom, ktorého bola Lenka súčasťou je PROJECT FRAGMENT spolu s Pavlínou Árendášovou, Filipom Feckom, Jaroslavou Poliakovou, Viktóriou Košíkovou a Tinaou Zsapkovou. Projekt predstavuje skupinovú kolekciu študentov 2. ročníka VŠVU / AFAD v Bratislave, ktorou sa spoločne snažia reprezentovať kolektívny prístup mladej generácie k navrhovaniu odevov. Autori a autorky recyklujú textilný odpad z nášho okolia – staré košele, posteľné obliečky, záclony a iné, už nepoužiteľné textílie. Výsledkom je živá a dynamická skupinová kolekcia – spolupráca, v ktorej diela navzájom rezonujú a predstavujú lepšiu a láskavejšiu budúcnosť, o ktorej snívame.

V spoluprácach a kolektívnych projektoch Lenka pokračuje aj naďalej. Posledným projektom bola spolupráca s lokálnou značkou oblečenia Buffet. Tím značky Buffet je zložený z absolventiek Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a preto vznikla prirodzená a úprimná spolupráca s Ateliérom módnej tvorby 343 a Ateliérom textilnej tvorby v priestore*. Pre spoločný projekt „Buffet x AFAD Re:Created“ poskytla značka Buffet v zimnom semestri 2022 vlastné staršie kolekcie a nevyužitú zbytkovú metráž s cieľom hľadať kreatívne cesty v prístupe k upcyklovaniu produktov, ktoré so sebou nesie špecifické limitácie. Vznikol tak nový priestor pre experiment, možnosť dať odevom ďalší život a šanca na prezentáciu mladých tvorcov širšiemu publiku. Výsledkom spolupráce sú nové, predajné odevy a site-specific inštalácie do priestorov obchodu, pri ktorých vzniku sa využili postupy dekonštrukcie, vytvárania nových dizajnov z nepoužitých textílii alebo rôznorodé možnosti úprav od autorskej výšivky, cez laserovania až po farbenia a pretlač. Podpora však prekračuje absolvovanie semestrálneho zadania, študentom zostávajú k dispozicii nevyužité metráže z výroby Buffet kolekcií na ďalšie školské projekty a zisk z predaných odevov venuje značka v plnej čiastke ateliérom a ich študentom.

Kolekcia Lenky Vallovej dostala názov FLUID COLLECTION. Bola vyrobená s použitím rôznych prístupov k upcyklácii – odoberanie materiálov skôr, ako sa stanú odpadom, a pridanie im novej hodnoty. Toto bolo dosiahnuté prepracovaním starších kúskov – vykonaním zmien vzoru, vývojom nového oblečenia z „deadstock“ látky alebo použitím rôznych textilných techník, napr. háčkovanie. „Módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom na svete. Je našou zodpovednosťou – od značiek a individuálnych dizajnérov až po spotrebiteľov – minimalizovať dopad, ktorý to má na našu planétu. Jedným zo spôsobov, ako to zmeniť, je normalizácia upcyklácie v našich tvorivých procesoch.“ dodáva Lenka ku svojej kolekcii.

FLUID | @klementinaknezlova | @marga.gretka | @greta_botankova | @mix_model_management | @stepi_michal | @kolya.lit | @enola.1212

*Zapojení profesori: prof. Júlia Sabová, akad.mal. – vedúca Ateliéru 343 odevného dizajnu, doc. Blanka Cepková MA – vedúca Ateliéru textilnej tvorby v priestore, Mgr. art. Beáta Gerbocová, ArtD – odborná asistentka At.textilnej tvorby v priestore, s pomocou doc. Dipl. Des. Zuzana Šebeková, ArtD – vedúca Prípravného ateliéru textilného dizajnu.

Zapojení študenti: Za Ateliér 343 odevného dizajnu – Filip Fecko, Viktória Košíková, Jaroslava Poliaková, Rudolf Šťastný, Lenka Vallová, Tina Zsapka; Za Ateliér textilnej tvorby v priestore: Viktória Bakušová, Viktória Baroková, Miriam Hartung (Erasmus), Adam Kukuc, Kristína Oškerová, Tatiana Poliak, Adriana Remiašová, Patrícia Šťastná.



Galéria